Abstract
The study of speech acts has received a great deal of attention by linguists, philosophers, and researchers. Among these speech acts is the praise speech act.Praise is , in fact , part of the positive politeness strategies which people always use to give support and confidence to each other. Praise represents a social strategy in that the speaker uses in his/her attempts to create rapport and relationship with the listener.For the sake of presenting and discussing the act of praising whether explicit or implicit, this research is carried out to shed light on the linguistic devices of praise in selected verses of the Holy Quran focusing on three levels of concern : Pragmatics ,semantics and syntax. After the analysis,the research finds out that praise is expressed both explicitly and implicitly ,in particular by the use of adjectives.
Abstract
تلقى دراسة الأفعال الكلام قدرا كبيرا من الاهتمام من جانب اللغويين والفلاسفة والباحثين. من بين هذه الأفعال الكلام هو فعل الثناء. الثناء هو، في الواقع، جزءا من استراتيجيات إيجابية التي يستخدم فيها الناس دائماً لتقديم الدعم والثقة يبعضهم البعض. يمثل الثناء ستراتيجية اجتماعية حيث يستخدم المتكلم محاولات لإنشاء علاقة مع المستمع ، وهذا البحث يسلط الضوء على الإستراتيجيات اللغوية من الثناء في آيات من القرآن الكريم مع التركيز على ثلاثة مستويات: التداولية ودلالة والنحو وبناء الجملة. و بعد التحليل خلص البحث إلى أن الثناء معبر عنه صراحة وضمنا، لا سيما عن طريق استخدام النعوت