Abstract
Alsahifa Al-Sajjadiyya has had a distinguished place in the Islamic heritage, as it is the second creative prose text after Nahj al-Balagha, because it contained a sober literary style and wonderful artistic images, as well as adding suggestive images on the topic to express the hidden aesthetic dimension in the text and draw the reader’s attention and what is doubtful about it The supplications of Imam Zain al-Abidin (peace be upon him) are a subjective, guiding, educational and preaching discourse, intending to guide and educate society on the true Islamic beliefs and morals, as well as to chart the correct paths for the right creation according to the contexts of that era and its data, and they were employed through special elements and methods, to breach barriers Authority, thus creating a hidden connection between himself and others, and the Imam invested in artistic photography because he was more involved in detail, contemplation and slowing down, and this indicates a sense of responsibility on the part of the Imam to the other for his guidance, as well as increasing the recipient’s ability to understand through interconnectedness and unity in his supplications, as he employed His outstanding ability in systems and casting, power of expression and beauty to put the meanings in their creative positions that absorbed their graphic images, and the Imam was fully intentive from the diversity of his connotations to give the recipient a choice. He is a god to shape it, and is unique in producing it from others, so that the matter reaches the recipient himself with every reading a new image is formed, interacts with its meaning and is affected by it
Keywords
(Alsahifa Alsajjadia/ the semantic level / simile / rhetorical images / intertextuality)
Abstract
حظيتِ الصحيفة السجادية بمكانة مميزة في التراث الإسلامي، بوصفها ثاني نص نثري إبداعي بعد نهج البلاغة، وذلك لما احتوت عليه من أسلوب أدبي رصين وصور فنية رائعة، كما أنها أضفت صورا إيحائية على الموضوع للتعبير عن البعد الجمالي الخفيّ في النص ولفت انتباه القارئ وممّا لاريب فيه أن أدعية الإمام زين العابدين (عليه السلام) هي خطاب ذاتيُّ وإرشادي وتربوي ووعظي، يقصد فيه توجيه المجتمع وتربيته على العقائد والأخلاق الإسلامية الحقّة، فضلا عن رسم المسارات الصحيحة للخلق القويم وفق سياقات ذلك العصر ومعطياته، وقد وظّفت من خلال عناصر وأساليب خاصّة، لخرق حواجز السلطة، منشئة بذلك تواصلاً مخفّياً بينه وبين الآخرين، وقد استثمر الإمام التصوير الفني لأنه أوغل في التفصيل والتأمّل والتمهّل، وهذا يدلّ على الشعور بالمسؤولية من قبل الإمام بالآخر لأجل هدايته، فضلا عن زيادة قدرة المتلقي على الفهم من خلال الترابط والوحدة في أدعيته، كما وظّف قدرته المتميزة في النظم والسبك وقوة التعبير وجماله من أن يضع المعاني في مواضعها الإبداعية التي استوعبت صورها البيانية، وكان الإمام على قصدية تامة من تنوّع دلالاته ليطلق للمتلقي عنان خياله لتشكيلها، و يتفرّد بإنتاجها عمّن سواه، كي يصل الأمر إإلى أن المتلقي ذاته مع كل قراءة تتشكّل لديه صورة جديدة، يتفاعل مع معناها ويتأثّر بها.
Keywords
الصحيفة السجادية / المستوى الدلالي /التشبيه/ الصور البلاغية /التناص .