Abstract
This research deals with the study of Quranic philology and its importance in understanding the language and linguistic origins of the Holy Quran. The research was divided into three sections:
The first section discussed the concept of philology in Quranic studies and the tools and methods used in Quranic philology. The general concept of Quranic philology and its role in understanding the Quranic language was reviewed. It also highlighted the tools and methods used in Quranic philology, such as analyzing words, roots, and linguistic structures. The second section, on the other hand, discussed the philological approach of Orientalists in Quranic studies and the most prominent Orientalist philological studies on the Holy Quran. The philological approach followed by Orientalists in studying the Holy Quran was reviewed and the focus was also on the prominent philological studies conducted by Orientalists on the Holy Quran. The third section discussed the philological dimension in Quranic studies: The Philology of Islam by Nöldeke as a Model. The philological dimension in Quranic studies was highlighted and the research focused on Nöldeke›s «Philology of Islam» as a study model. The focus was on Nöldeke›s methods and approaches in analyzing Quranic texts and understanding the language and linguistic origins used in the Holy Quran.
The first section discussed the concept of philology in Quranic studies and the tools and methods used in Quranic philology. The general concept of Quranic philology and its role in understanding the Quranic language was reviewed. It also highlighted the tools and methods used in Quranic philology, such as analyzing words, roots, and linguistic structures. The second section, on the other hand, discussed the philological approach of Orientalists in Quranic studies and the most prominent Orientalist philological studies on the Holy Quran. The philological approach followed by Orientalists in studying the Holy Quran was reviewed and the focus was also on the prominent philological studies conducted by Orientalists on the Holy Quran. The third section discussed the philological dimension in Quranic studies: The Philology of Islam by Nöldeke as a Model. The philological dimension in Quranic studies was highlighted and the research focused on Nöldeke›s «Philology of Islam» as a study model. The focus was on Nöldeke›s methods and approaches in analyzing Quranic texts and understanding the language and linguistic origins used in the Holy Quran.
Abstract
يتناول هذا البحث دراسة فيلولوجيا القرآن وأهميتها في فهم اللغة والأصول اللغوية للقرآن الكريم. جرى تقسيم البحث على ثلاثة مباحث:
المبحث الأول تكلم عن مفهوم الفيلولوجيا في الدراسات القرآنية والأدوات والمناهج المستعملة في الفيلولوجيا القرآنية وجرى استعراض المفهوم العام لفيلولوجيا القرآن وأثرها في فهم اللغة القرآنية. وأيضا تسليط الضوء على الأدوات والمناهج المستعملة في فيلولوجيا القرآن، مثل تحليل الكلمات والجذور والتراكيب اللغوية. في حين كان المبحث الثاني يتكلم عن المنهج الفيلولوجي عند المستشرقين في الدراسات القرآنية وأبرز الدراسات الاستشراقية الفيلولوجية حول القرآن الكريم. استعرضتُ المنهج الفيلولوجي المتبع عند المستشرقين في دراسة القرآن الكريم وأيضا ركزتُ على الدراسات الفيلولوجية البارزة التي أجراها المستشرقون حول القرآن الكريم. في حين كان المبحث الثالث يتكلم عن البعد الفيلولوجي في الدراسات القرآنية: فيلولوجيا الإسلام لنولدكه أنموذجًا. جرى تسليط الضوء على البعد الفيلولوجي في الدراسات القرآنية وتركيز البحث على «فيلولوجيا الإسلام» لنولدكه بوصفها نموذج دراسة. ركزتُ على طرق نولدكه ومناهجه في تحليل النصوص القرآنية وفهم اللغة والأصول اللغوية المستعملة في القرآن الكريم.
المبحث الأول تكلم عن مفهوم الفيلولوجيا في الدراسات القرآنية والأدوات والمناهج المستعملة في الفيلولوجيا القرآنية وجرى استعراض المفهوم العام لفيلولوجيا القرآن وأثرها في فهم اللغة القرآنية. وأيضا تسليط الضوء على الأدوات والمناهج المستعملة في فيلولوجيا القرآن، مثل تحليل الكلمات والجذور والتراكيب اللغوية. في حين كان المبحث الثاني يتكلم عن المنهج الفيلولوجي عند المستشرقين في الدراسات القرآنية وأبرز الدراسات الاستشراقية الفيلولوجية حول القرآن الكريم. استعرضتُ المنهج الفيلولوجي المتبع عند المستشرقين في دراسة القرآن الكريم وأيضا ركزتُ على الدراسات الفيلولوجية البارزة التي أجراها المستشرقون حول القرآن الكريم. في حين كان المبحث الثالث يتكلم عن البعد الفيلولوجي في الدراسات القرآنية: فيلولوجيا الإسلام لنولدكه أنموذجًا. جرى تسليط الضوء على البعد الفيلولوجي في الدراسات القرآنية وتركيز البحث على «فيلولوجيا الإسلام» لنولدكه بوصفها نموذج دراسة. ركزتُ على طرق نولدكه ومناهجه في تحليل النصوص القرآنية وفهم اللغة والأصول اللغوية المستعملة في القرآن الكريم.