Abstract
Woman represent the inspiration source, the birthplace of tenderness, and the energy of life continuity and renewal. If art is a color of the social life expression colors in all of its dimensions, then poetry is one of the oldest arts that Arabs knew, woman had a distinctive presence in the poets production, for woman left her marks on the pages of the poets feelings, and infused within his depths, merged in the colors of his mental state, so she had an active impact in drafting his personal experiences.
The extent of woman’s presence on a vast space of the poetry production comes from the authenticity of the woman’s human existence, and by the multiple roles that she performs in life as a mother, wife, lover, daughter and sister.
Woman has recorded a distinctive presence in the poetry of Sheikh Fadil Mukhaddir. She achieved an apparent domination over many of the poems that the woman was its main theme, and the central idea from which a range of ideas and pulsing images in the heart of the text.
In this research, I will try to observe the woman imagery in the (a connection of soil) collection of poetry by Fadil Mukhaddir, to follow through with her appearance in every script of the text, and to identify the nature of that appearance and know it’s beautiful and semantic impact on producing these creative texts.
The nature of the research demanded that it consists of an introduction, a preface specific for shedding light on the concept of (woman), and an introduction of the poet (Fadil Mukhaddir)in short. Afterwards, presenting the poetic texts and analyzing them according to the mechanisms of the analytic descriptive methodology, finally the conclusion brings out the most important results of the research, followed by the references list.
The extent of woman’s presence on a vast space of the poetry production comes from the authenticity of the woman’s human existence, and by the multiple roles that she performs in life as a mother, wife, lover, daughter and sister.
Woman has recorded a distinctive presence in the poetry of Sheikh Fadil Mukhaddir. She achieved an apparent domination over many of the poems that the woman was its main theme, and the central idea from which a range of ideas and pulsing images in the heart of the text.
In this research, I will try to observe the woman imagery in the (a connection of soil) collection of poetry by Fadil Mukhaddir, to follow through with her appearance in every script of the text, and to identify the nature of that appearance and know it’s beautiful and semantic impact on producing these creative texts.
The nature of the research demanded that it consists of an introduction, a preface specific for shedding light on the concept of (woman), and an introduction of the poet (Fadil Mukhaddir)in short. Afterwards, presenting the poetic texts and analyzing them according to the mechanisms of the analytic descriptive methodology, finally the conclusion brings out the most important results of the research, followed by the references list.
Keywords
Diwan
POETRY OF FADL MUKHADAR
SULAT TURAB
THE WOMAN
Abstract
تمثل المرأة مصدر الالهام، ومبعث الحنان، وطاقة استمرارية الحياة وتجدُّدها، وإذا كان الفن لونًا من ألوان التعبير عن الحياة الاجتماعية بِكل أبعادها، فإنَّ الشِّعر من أعرق الفنون عند العرب، وقد شكَّلت المرأة حضورًا مميزًا في نتاج الشُّعراء، إذ تركت المرأةُ آثارها على صفحات إحساس الشاعر، وانصهرت في أعماقهِ، وامتزجت بألوان حالته النفسية، فكان لها أثرٌ فعَّال في صياغة تجاربه الذاتية.
وإنَّ امتداد حضور المرأة على مساحة واسعة من المُنْجَز الشعري مُتأتٍ مِنْ أصالة وجود المرأة الانساني، ومن تَعدُّد الأدوار التي تؤديها في الحياة، بصفتها الأم، والزَّوجة، والحبيبة، والبنت، والأخت.
وقد سجَّلتْ المرأةُ حضورًا مُميَّزًا في شعر الشيخ فضل مخدِّر، وحقَّقت هيمنةً واضحة على كثيرٍ من القصائد الشعريَّة التي مثَّلت المرأة موضوعها الرئيس، وفكرتها المركزية التي تنبثق من رحمها طائفةٌ من الأفكارِ والصور النابضة في كيان النص.
وسأحاول في هذا البحث رصد صور المرأة في ديوان (صِلَةُ تُراب) للشاعر فضل مخدِّر، وتتبع حركة ظهورها في فضاء كُلِّ نصٍّ من النصوص، وتحديد طبيعة ذلك الظهور ومعرفة آثاره الجمالية والدَّلالية في إنتاج النصوص الإبداعية.
وقد استدعت طبيعة البحث أنْ يتكون من مقدمة وتمهيد خُصِّصَ لتسليط الضوء على مفهوم (المرأة)، والتعريف بالشاعر (فَضل مخدِّر) بصورة مختصرة، وبعد ذلك عرض النصوص الشعرية، وتحليلها وفق آليات المنهج الوصفي التحليلي، ثم جاءت الخاتمةُ حاملةً أَهم نتائج البحث، وبعدها قائمةُ المصادر والمراجع .
وإنَّ امتداد حضور المرأة على مساحة واسعة من المُنْجَز الشعري مُتأتٍ مِنْ أصالة وجود المرأة الانساني، ومن تَعدُّد الأدوار التي تؤديها في الحياة، بصفتها الأم، والزَّوجة، والحبيبة، والبنت، والأخت.
وقد سجَّلتْ المرأةُ حضورًا مُميَّزًا في شعر الشيخ فضل مخدِّر، وحقَّقت هيمنةً واضحة على كثيرٍ من القصائد الشعريَّة التي مثَّلت المرأة موضوعها الرئيس، وفكرتها المركزية التي تنبثق من رحمها طائفةٌ من الأفكارِ والصور النابضة في كيان النص.
وسأحاول في هذا البحث رصد صور المرأة في ديوان (صِلَةُ تُراب) للشاعر فضل مخدِّر، وتتبع حركة ظهورها في فضاء كُلِّ نصٍّ من النصوص، وتحديد طبيعة ذلك الظهور ومعرفة آثاره الجمالية والدَّلالية في إنتاج النصوص الإبداعية.
وقد استدعت طبيعة البحث أنْ يتكون من مقدمة وتمهيد خُصِّصَ لتسليط الضوء على مفهوم (المرأة)، والتعريف بالشاعر (فَضل مخدِّر) بصورة مختصرة، وبعد ذلك عرض النصوص الشعرية، وتحليلها وفق آليات المنهج الوصفي التحليلي، ثم جاءت الخاتمةُ حاملةً أَهم نتائج البحث، وبعدها قائمةُ المصادر والمراجع .
Keywords
المرأة، شعر فضل مخدر، ديوان صلة تراب