Abstract
Iraqis through the periods considered Palm trees the most generous
not only for their grandeur and lofty. They produce dates of variegated
types which is considered one of the important nutrients for sustainable
human life because it contains the essentials for healthy life.
In the initial phase, the Iraqi artists drew on their pottery simple bands
similar to a palmette but as they progressed, the style was developed
during Protoliterate period (the Early Sumerian) and the best example is
the Votive Vase from Warka. Then cluster of dates started to appear on
the Votive Plaques and on cylinder seals.
Few examples of palms appear on cylinder seals from the
Akkadian period. Gudea appears with the tree. Ur-namu in his well
known stele pour sacred water on a palm. From tell Al-Rimah (Old
Karana) palm trunks in mud-bricks were used as attached decorative
columns, The palace of Zimri-lim in Mari was adorned with painting of
the blessed tree. The Assyrians considered the palm trees blessed, holy,
and sacred, and their kings themselves paid great attention in depicting
themselves with the palms. The concept of the significant of the palms as
sacred identity continued and reached the city of Hatra which mentioned
its heritage of the older Mesopotamian period. The palms were depicted
with both the gods and humans.
not only for their grandeur and lofty. They produce dates of variegated
types which is considered one of the important nutrients for sustainable
human life because it contains the essentials for healthy life.
In the initial phase, the Iraqi artists drew on their pottery simple bands
similar to a palmette but as they progressed, the style was developed
during Protoliterate period (the Early Sumerian) and the best example is
the Votive Vase from Warka. Then cluster of dates started to appear on
the Votive Plaques and on cylinder seals.
Few examples of palms appear on cylinder seals from the
Akkadian period. Gudea appears with the tree. Ur-namu in his well
known stele pour sacred water on a palm. From tell Al-Rimah (Old
Karana) palm trunks in mud-bricks were used as attached decorative
columns, The palace of Zimri-lim in Mari was adorned with painting of
the blessed tree. The Assyrians considered the palm trees blessed, holy,
and sacred, and their kings themselves paid great attention in depicting
themselves with the palms. The concept of the significant of the palms as
sacred identity continued and reached the city of Hatra which mentioned
its heritage of the older Mesopotamian period. The palms were depicted
with both the gods and humans.
Keywords
abstract art
ancient art
ancient Iraq
Palms
sculptures
Abstract
عد الع ا رقیون عبر العصور أشجار النخیل الأكثر كرمًا لیس فقط لعظمتها ونبلها. بل لكونها
تنتج التمور من أنواع متنوعة والتي تعد واحدة من العناصر الغذائیة الهامة لحیاة الإنسان
المستدامة لأنها تحتوي على أساسیات الحیاة الصحیة.
في المرحلة الأولى ، رسم الفنانون الع ا رقیون القدماء على اوانیهم الفخاریة الیسیرة الشكل
اولی اً للنخلة التي تشبه سعفة الید ، ولكن مع تقدم الفن تطویر الأسلوب في الفترة الأولى
(السومریة المبكرة) وأفضل مثال على ذلك هو الاناء النذري من الوركاء. ثم بدأت مجموعات من
نخیل التمر بالظهور على اللوحات النذریة وعلى الأختام الأسطوانیة.
تظهر أمثلة قلیلة من أشجار النخیل على أختام أسطوانیة من العصر الأكدي. كما یظهر
كودیا مع شجرة النخیل في احد المشاهد الفنیة.. كما زینت جد ا رن القصر في تل الرماح (الك ا رنة
القدیمة) بزخارف مكونة من جذوع نخیل كانت تستخدم كأعمدة زخرفیة متصلة ، تم تزیین قصر
زمریلیم في ماري برسم شجرة النخیل المباركة أیضا. عد الآشوریون أشجار النخیل مباركة
ومقدسة ، وقد أولى ملوكهم اهتمامًا كبی اً ر في تصویر أنفسهم الى جانب اشجار النخیل. استمر
مفهوم أهمیة النخیل بوصفها هویة مقدسة ووصل إلى مدینة الحضر إذ تم تصویر النخیل مع
كل من الآلهة والبشر.
تنتج التمور من أنواع متنوعة والتي تعد واحدة من العناصر الغذائیة الهامة لحیاة الإنسان
المستدامة لأنها تحتوي على أساسیات الحیاة الصحیة.
في المرحلة الأولى ، رسم الفنانون الع ا رقیون القدماء على اوانیهم الفخاریة الیسیرة الشكل
اولی اً للنخلة التي تشبه سعفة الید ، ولكن مع تقدم الفن تطویر الأسلوب في الفترة الأولى
(السومریة المبكرة) وأفضل مثال على ذلك هو الاناء النذري من الوركاء. ثم بدأت مجموعات من
نخیل التمر بالظهور على اللوحات النذریة وعلى الأختام الأسطوانیة.
تظهر أمثلة قلیلة من أشجار النخیل على أختام أسطوانیة من العصر الأكدي. كما یظهر
كودیا مع شجرة النخیل في احد المشاهد الفنیة.. كما زینت جد ا رن القصر في تل الرماح (الك ا رنة
القدیمة) بزخارف مكونة من جذوع نخیل كانت تستخدم كأعمدة زخرفیة متصلة ، تم تزیین قصر
زمریلیم في ماري برسم شجرة النخیل المباركة أیضا. عد الآشوریون أشجار النخیل مباركة
ومقدسة ، وقد أولى ملوكهم اهتمامًا كبی اً ر في تصویر أنفسهم الى جانب اشجار النخیل. استمر
مفهوم أهمیة النخیل بوصفها هویة مقدسة ووصل إلى مدینة الحضر إذ تم تصویر النخیل مع
كل من الآلهة والبشر.
Keywords
النخیل ، الفن القدیم ، الع ا رق القدیم ، الفن