Abstract
The current research aims to identify the teaching practices of male and female social studies teachers for distinguished students for the academic year 2022-2023. To measure the research objective, the researchers set the following question: What is the level of teaching practices required by female social studies teachers for distinguished students? The research sample amounted to (30) male and female teachers who teach history for the first intermediate grade in schools for distinguished students, distributed among two schools for boys and girls located in the center of Nineveh Governorate. The researchers relied on the tool (Muhammad, 2003) to measure teaching practices, as it consisted of three areas, including the first area (lesson planning), the second (presenting the scientific material), and the third (lesson evaluation). The researchers presented the tool to a group of experts in education and teaching methods to measure apparent validity, and the reliability was extracted (0.82), which is a high reliability coefficient. To extract the results, the researchers relied on the weighted mean, percentage weight, and t-test as statistical means. The results showed the level of teaching of female and male teachers in history for the first intermediate grade in the center of Nineveh Governorate. Nineveh is generally good with slight weaknesses in some areas shown by the research. There are no differences between the teaching practices used by female teachers and those used by male teachers.
Keywords
outstanding students
social studies subject
Teaching practices
Abstract
يهدف البحث الحالي الى التعرف على الممارسات التدريسية لدى مدرسي ومدرسات مادة الاجتماعيات للطلبة المتميزين للعام الدراسي 2022-2023, ولقياس هدف البحث وضعت الباحثتان السؤال التالي ما مستوى الممارسات التدريسية اللازمة لدى مدرسات مادة الاجتماعيات للطلبة المتميزين , بلغت عينة البحث (30) مدرس ومدرسة يدرسون مادة التاريخ للصف الاول متوسط لمدارس المتميزين موزعين على مدرستين للبنين والبنات الموجودة في مركز محافظة نينوى وقد اعتمدت الباحثتان على اداة (محمد , 2003) لقياس الممارسات التدريسية حيث تكونت من ثلاث مجالات يتضمن المجال الاول (التخطيط للدرس) والتاني (تقديم المادة العلمية ) والثالث (تقويم الدرس )وقد قام الباحثتان بعرض الاداة على مجموعة من الخبراء في التربية طرائق التدريس لقياس الصدق الظاهري , وتم استخراج الثبات 0,82) وهو معامل ثبات عالي ولاستخراج النتائج اعتمدت الباحثتان على الوسط المرجح والوزن المئوي والاختبار التائي كوسائل احصائية واظهرت النتائج , مستوى تدريس المدرسات والمدرسين بمادة التاريخ للصف الاول المتوسط في مركز محافظة نينوى جيدة بشكل عام مع وجود ضعف بسيط في بعض المجالات التي اظهرها البحث ليس هناك فروق بين الممارسات التدريسية التي يستخدمها المدرسات عن الممارسات التي يستخدمها المدرسين.
Keywords
الطلبة المتميزين
الممارسات التدريسية
مادة الاجتماعيات