Abstract
The study included five chapters that began with the introduction, which included : the problem of research and then its importance, and then the researcher formulated three goals to achieve the title of the research and then determined the limits of his study and then defined the beautiful linguistically, idiomatically and procedurally, after that he included the literature of his research through four investigations, and the researcher did not find a previous published research study. As for the researcher's procedures, they are experimental related to the art of painting, as the research community included the same experimental models, numbering five paintings, whose ideas were derived from the approaches to the saying of Sayyida Zeinab (I saw nothing but beautiful) From the results: 1-The beautiful comes from the mental essence of belief, while its aesthetic impact is deduced for Sayyida Zeinab (pbuh) from the past of Al-Hussein (pbuh), his present and the future status of his testimony. 2-The beautiful is an existential necessity as an energy of attraction that Allah has singled out for his creatures, no matter how cruel the existence is. From the conclusions: 1-The research revealed that the beauty Husseini can be expressed in a variety of artistic media. 2-The study showed that the beautiful on two places apparent and essential and deductive judgment of the abundance of knowledge.
Keywords
Battle of Karbala
beauty
Experimental Painting Art.
Hussein (pbuh)
Sayyida Zeinab (pbuh)
Abstract
اشتملت الدراسة على خمسة فصول ابتدأت بالمقدمة التي تضمنت : مشكلة البحث ثم أهميته وبعدها صاغ الباحث ثلاثة اهداف لتحقيق عنوان البحث ثم حدد حدود دراسته ثم عرف الجميل لغويا واصطلاحيا وإجرائيا، بعد ذلك ادرج ادبيات بحثه من خلال مباحث أربعة ، ولم يعثر الباحث على دراسة بحثية سابقة منشورة . اما إجراءات الباحث فهي تجريبية متعلقة بفن الرسم اذ اشتمل مجتمع البحث على نفس النماذج التجريبية وعددها خمس لوحات فنية استنبطت افكارها من مقاربات قول السيدة زينب ع (ما رأيت الا جميلا). من النتائج: 1-الجميل متأتي من الجوهر العقلي الاعتقادي بينما أثره الجمالي مستنبط عند السيدة زينب (ع) من ماضي الحسين ( ع ) وحاضره و مستقبل منزلة شهادته . 2-- الجميل ضرورة وجودية باعتباره طاقة جذب خصها الله لمخلوقاته مهما كان الوجود قاسياً .
من الاستنتاجات:
1- كشف البحث ان الجمال الحسيني ممكن التعبير عنه بوسائط فنية متنوعة .
2 - اظهرت الدراسة ان الجميل على مكانتين ظاهرية وجوهرية وحكمه استنباطي من الفيض المعرفي.
من الاستنتاجات:
1- كشف البحث ان الجمال الحسيني ممكن التعبير عنه بوسائط فنية متنوعة .
2 - اظهرت الدراسة ان الجميل على مكانتين ظاهرية وجوهرية وحكمه استنباطي من الفيض المعرفي.
Keywords
الحسين (ع) ، السيدة زينب (ع) ، معركة كربلاء ، الجمال ، فن الرسم التجريبي