Abstract
The research deals with a proposed program to develop the creative ability associated with Arabic calligraphy among students of the fifth level of the Department of Visual Arts at the College of Design and Arts according to the creative activities and strategies used, and this study seeks to prepare a teaching program to develop the creativity of visual arts students to produce artworks related to Arabic calligraphy and Islamic art in a way General, and aims to raise the level of skill and technical performance of students at the fifth level in the Arabic calligraphy course based on the strategies and creative activities used for teaching, and allowing visual arts students to create artworks related to Arabic calligraphy and their Islamic heritage and to enhance the identity and pride in the Arab-Islamic heritage among visual arts students, and finally, after studying the investigations and objectives, The researcher reached some results, the most important of which is Arabic calligraphy, which is part of the Arab heritage and Islamic art, and is characterized by its ability to continue and communicate, which helped the students to create contemporary works of art derived from the Arab heritage and Islamic art. Islamic, and also Arabic calligraphy enjoys a huge amount of creative aesthetic values and rhythmic systems, and the multiplicity of their relationships, forms and types, which led to the presence of calligraphy in contemporary art and facilitated the production of creative works among visual arts students.
Keywords
(Development
Arabic Calligraphy
creativity
Islamic Miniatures)
Abstract
يتناول البحث برنامج مقترح لتنمية القدرة الإبداعية المرتبطة بالخط العربي لدى طالبات المستوى الخامس من قسم الفنون البصرية في كلية التصاميم والفنون وفق الأنشطة والاستراتيجيات الإبداعية المستخدمة، وتسعى هذه الدراسة إلى اعداد برنامج تدريسي لتنمية ابداع طالبات الفنون البصرية لإنتاج اعمال فنية مرتبطة بالخط العربي والفن الإسلامي بشكل عام، وتهدف إلى رفع مستوى الأداء المهاري والفني للطالبات المستوى الخامس في مقرر الخط العربيبناء على الاستراتيجيات والأنشطة الإبداعية المستخدمة للتدريس ،واتاحة المجال لطالبات الفنون البصرية لإبداع أعمال فنية مرتبطة بالخط العربي بعد دراسة المباحث والاهداف وتراثهم الاسلامي وتعزيز الهوية والفخر بالتراث العربي الاسلامي لدى الطالبات الفنون البصرية، واخيرا ، توصلت الباحثة إلى بعض النتائج ومن أهمها الخط العربي جزء من التراث العربي والفن الإسلامي ويتصف بقدرته في الاستمرار والتواصل مما ساعد الطالبات على ابداع اعمال فنية معاصرة مستمدة من التراث العربي والفن الاسلامي، وكذلك استطاعت الطالبة إنتاج فن إبداعي معاصر من خلال دراسة قواعد الخط العربي وعناصر الفن الإسلامي، وأيضا يتمتع الخط العربي بكم هائل من القيم الجمالية الابداعية والنظم الإيقاعية، وتعدد علاقاتها وأشكالها وأنواعها، والذي أدى الى وجود الخط بالفن المعاصر وسهل من انتاج اعمال إبداعية لدى طالبات الفنون البصرية .
Keywords
(تنمية، الابداع، الخط العربي، المنمنمات الإسلامية)