Abstract
This research deals with the concept of Praxis in the thought of (Gramsci), in order to identify the function that is related to
Praxis as a critical practical practice, represented in the human activity of a procedural nature, which is related to many aspects
of life, so that it includes all practices, including the practices of the artist, With the meaning that this artistic practice bears, it is
involved in the various moments of the creative activity of the artist, which stems from a deep awareness and critical
understanding in dealing with issues in society. Accordingly, the structure of the research was established within four chapters -
the first chapter (the methodological framework) contained the research problem, which the researcher summarized by asking
him - Monitoring artistic practices, which are related to Praxis, as a human activity and a critical work aimed at change in society?
The importance of the research and the need for it were also determined, and the aim of the research was to reveal the
representations of Praxis in contemporary art as a critical practice that affects society. As for the second chapter (the theoretical
framework) - it included two sections - dealing with the first topic: (the compatibility between theory and practice, in Gramscian
Praxis). The second topic dealt with (praxis as a critical practice and its effectiveness in society). The third chapter (research
procedures) included defining the research community, and (3) artworks were selected, which the researcher analyzed as a sample
for the community. While the fourth chapter contained (results and conclusions), presented by the researcher.
Praxis as a critical practical practice, represented in the human activity of a procedural nature, which is related to many aspects
of life, so that it includes all practices, including the practices of the artist, With the meaning that this artistic practice bears, it is
involved in the various moments of the creative activity of the artist, which stems from a deep awareness and critical
understanding in dealing with issues in society. Accordingly, the structure of the research was established within four chapters -
the first chapter (the methodological framework) contained the research problem, which the researcher summarized by asking
him - Monitoring artistic practices, which are related to Praxis, as a human activity and a critical work aimed at change in society?
The importance of the research and the need for it were also determined, and the aim of the research was to reveal the
representations of Praxis in contemporary art as a critical practice that affects society. As for the second chapter (the theoretical
framework) - it included two sections - dealing with the first topic: (the compatibility between theory and practice, in Gramscian
Praxis). The second topic dealt with (praxis as a critical practice and its effectiveness in society). The third chapter (research
procedures) included defining the research community, and (3) artworks were selected, which the researcher analyzed as a sample
for the community. While the fourth chapter contained (results and conclusions), presented by the researcher.
Keywords
art
contemporary
Criticism
Gramsci
Practice
Praxis
Abstract
يتناول هذا البحث،مفهوم البراكسيسفيفكر)غرامش ي( ،من أجل الوقوفعلىالوظيفةالتي ترتبط بالبراكسيسبوصفهاممارسة عملية نقدية، تتمثل في النشاط اإلنساني ذو الطابع اإلجرائي ،والذي يتعلق بـالعديد من جوانبالحياة،بحيثتشمل املمارساتكافة ،ومنضمنها ممارساتالفنان ،بما تحمل تلك املمارسةالفنية ، من معنى ينطوي في مختلف لحظات النشاط املبدع للفنان ، الذي ينطلق من وعي عميق ، وفهم نقدي ، في تناوله للموضوعات فيِه املجتمع. وعليهتأسست هيكليةالبحث ضمن أربعةفصول -
أحتوى الفصل األول ) األطار املنهجي( على مشكلةالبحث ,والتي أوجزها الباحث بتساؤل -
رصد املمارساتالفنية،التي ترتبطبالبراكسيس،بوصفها نشاطأنساني وعملنقدييهدفالىالتغييرفياملجتمع؟ وكذلك تحددت أهمية البحث والحاجة إليه ، وهدف البحث في الكشف عن تمثالت البراكسيس في الفن املعاصر كممارسة نقدية ، تؤثر باملجتمع . أما الفصل الثاني )اإلطار النظري( - فقد تضمن مبحثان - تناول املبحثاألول : )املالئمةبين النظريةواملمارسةالعملية، فيالبراكسيسالغرامش ي ( .وتناول املبـحثالـ ـثاني )البراكسيسكممارسة نقدية وفاعليتها في املجتمع ( .أما الفصل الثالث )إجراءات البحث( ، فقد تضمن تحديد مجتمع البحث ،وقد تم اختيار )3( اعمال فنية ، قام الباحث بتحليلهاكعينةللمجتمع .فيما أحتوى الفصل الرابع على )النتائج واالستنتاجات( ، التي عرضها الباحث . والتي من أبرزها: إن )البراكسيس( ، تمثل النشاط اإلنساني ذو الطابع اإلجرائي املوجه نحو الوظائف العملية ، التي تكمن في العالقة العملية مع العالم املحسوس ، وفي مجال الحقل الجمالي التشكيلي ، يصبح التطبيقالعمليللنظريهو املقياسلفهم العالقةبين الجمال والوظيفةالتييؤديها الجمال بشكل فعليفياملجتمع
.إن )البراكسيس( بوصفها عملية نقدية ، جمعتما بين املمارسةالجماليةواملمارسةالنقدية فيبعض املنجزات الفنية ، بالشكل الذي يجعل من تلك األعمال ذات نزعة إنسانية ومحتوى اجتماعيونقدي ، بحيثتؤسستلكاألعمال لخطابنقدي ،وفق طابعمناهضلألوضاع الراهنةفياملجتمع .
أحتوى الفصل األول ) األطار املنهجي( على مشكلةالبحث ,والتي أوجزها الباحث بتساؤل -
رصد املمارساتالفنية،التي ترتبطبالبراكسيس،بوصفها نشاطأنساني وعملنقدييهدفالىالتغييرفياملجتمع؟ وكذلك تحددت أهمية البحث والحاجة إليه ، وهدف البحث في الكشف عن تمثالت البراكسيس في الفن املعاصر كممارسة نقدية ، تؤثر باملجتمع . أما الفصل الثاني )اإلطار النظري( - فقد تضمن مبحثان - تناول املبحثاألول : )املالئمةبين النظريةواملمارسةالعملية، فيالبراكسيسالغرامش ي ( .وتناول املبـحثالـ ـثاني )البراكسيسكممارسة نقدية وفاعليتها في املجتمع ( .أما الفصل الثالث )إجراءات البحث( ، فقد تضمن تحديد مجتمع البحث ،وقد تم اختيار )3( اعمال فنية ، قام الباحث بتحليلهاكعينةللمجتمع .فيما أحتوى الفصل الرابع على )النتائج واالستنتاجات( ، التي عرضها الباحث . والتي من أبرزها: إن )البراكسيس( ، تمثل النشاط اإلنساني ذو الطابع اإلجرائي املوجه نحو الوظائف العملية ، التي تكمن في العالقة العملية مع العالم املحسوس ، وفي مجال الحقل الجمالي التشكيلي ، يصبح التطبيقالعمليللنظريهو املقياسلفهم العالقةبين الجمال والوظيفةالتييؤديها الجمال بشكل فعليفياملجتمع
.إن )البراكسيس( بوصفها عملية نقدية ، جمعتما بين املمارسةالجماليةواملمارسةالنقدية فيبعض املنجزات الفنية ، بالشكل الذي يجعل من تلك األعمال ذات نزعة إنسانية ومحتوى اجتماعيونقدي ، بحيثتؤسستلكاألعمال لخطابنقدي ،وفق طابعمناهضلألوضاع الراهنةفياملجتمع .
Keywords
البراكسيس، غرامش ي،ممارسة، تمثالت، الفن، معاصرة