Abstract
Quarantine is one of the most important preventive means that governments and countries take
to limit the spread of epidemic diseases, as there are different forms of quarantine that are applied
depending on the type of infection and the factors involved in its spread, with the aim of countering
the spread process through air particles or droplets, or through Contact through the skin, or through
contact with bodily fluids. The Islamic Sharia, through the recommendations of the Messenger, may
God bless him and grant him peace, laid down behavioral principles for quarantine that countries
and societies are still working on in the face of epidemics and infectious diseases. The hadiths that
came from the Prophet, may God bless him and grant him peace, as well as the Islamic jurisprudential
heritage that the jurists originated from through their books in the face of infectious diseases that
were prevalent in their time such as plague, leprosy and others, and that quarantine in the contemporary
time has become one of the royal rulings, i.e. one of the tasks and duties of the state and from Its
responsibility is to preserve the safety of its citizens, but this measure must be in the public interest,
and the restriction of permissible things must be temporary and not permanent, so the state may not
arbitrarily implement quarantine procedures because it is an exception to a general rule. And that
the state has the right in legitimate politics to impose punitive penalties on everyone who violates
the system, including quarantine procedures, and that adherence to instructions and preventive instructions
is a duty on the individual, society and the state, and that the individual, society and the
state in the face of crises have a solidarity relationship in order to preserve everyone. And among the
taboos and corruption in the land is rumor, diseases and epidemics among people, and it may reach
the Haraba of the one who deliberately does that.
to limit the spread of epidemic diseases, as there are different forms of quarantine that are applied
depending on the type of infection and the factors involved in its spread, with the aim of countering
the spread process through air particles or droplets, or through Contact through the skin, or through
contact with bodily fluids. The Islamic Sharia, through the recommendations of the Messenger, may
God bless him and grant him peace, laid down behavioral principles for quarantine that countries
and societies are still working on in the face of epidemics and infectious diseases. The hadiths that
came from the Prophet, may God bless him and grant him peace, as well as the Islamic jurisprudential
heritage that the jurists originated from through their books in the face of infectious diseases that
were prevalent in their time such as plague, leprosy and others, and that quarantine in the contemporary
time has become one of the royal rulings, i.e. one of the tasks and duties of the state and from Its
responsibility is to preserve the safety of its citizens, but this measure must be in the public interest,
and the restriction of permissible things must be temporary and not permanent, so the state may not
arbitrarily implement quarantine procedures because it is an exception to a general rule. And that
the state has the right in legitimate politics to impose punitive penalties on everyone who violates
the system, including quarantine procedures, and that adherence to instructions and preventive instructions
is a duty on the individual, society and the state, and that the individual, society and the
state in the face of crises have a solidarity relationship in order to preserve everyone. And among the
taboos and corruption in the land is rumor, diseases and epidemics among people, and it may reach
the Haraba of the one who deliberately does that.
Abstract
يعد الحجر الصحي من أهم الوسائل الوقائية التي تتخذها الحكومات والدول في الحَدِّ من انتشار
الأمراض الوبائية، حيث تتواجد صور مختلفةً للحجر الصحي والتي يتم تطبيقها اعتماداً على نمط العدوى
والعوامل المتضمنة في انتشارها، وذلك بهدف مواجهة عملية الانتشار عبر الجسيمات الهوائية أو القطرات،
أو عبر الاتصال عن طريق الجلد، أو من خلال الاتصال عن طريق سوائل الجسم.
فقد وضعت الشريعة الاسلامية من خلال توصيات الرسول صل الله عليه وسلم مبادئ سلوكية للحجر الصحي ولازالت
الدول والمجتمعات تسير عليها في مواجهة الاوبئة والامراض المعدية، حيث قدمنا في هذا البحث تعريفا
للأوبئة وحكم الوقاية منها، وتعريف الحجر الصحي، والمبادئ الاساسية التي اقرتها الشريعة الاسلامية
من خلال الاحاديث التي جاءت عن النبي صل الله عليه وسلم، وكذلك التراث الفقهي الاسلامي الذي اصل له الفقهاء
من خلال مؤلفاتهم في مواجهة الامراض المعدية التي كانت سارية في زمانهم كالطاعون والجذام وغيرها،
وان الحجر الصحي في الوقت المعاصر اصبح من الاحكام السلطانية اي من مهام وواجبات الدولة ومن
مسؤوليتها في الحفاظ على سلامة مواطنيها، لكن لابد ان يكون هذا الاجراء ان يحقق المصلحة العامة،
وان تقييد المباحات لابد ان يكون مؤقتا وليس دائما، فلا يجوز للدولة التعسف في تطبيق اجراءات الحجر
الصحي لأنه استثناء من قاعدة عامة. وان من حق الدولة في السياسة الشرعية ان تفرض العقوبات التعزيرية
على كل من يخرق النظام ومنها اجراءات الحجر الصحي، وان الالتزام بالتعليمات والارشادات الوقائية
واجب على الفرد والمجتمع والدولة، وان الفرد والمجتمع والدولة في مواجهة الازمات تكون العلاقة تضامنية
من اجل الحفاظ على الجميع. وان من المحرمات والافساد في الارض اشاعة والامراض والاوبئة بين الناس
فقد تصل الى الحرابة من تعمد ذلك.
الأمراض الوبائية، حيث تتواجد صور مختلفةً للحجر الصحي والتي يتم تطبيقها اعتماداً على نمط العدوى
والعوامل المتضمنة في انتشارها، وذلك بهدف مواجهة عملية الانتشار عبر الجسيمات الهوائية أو القطرات،
أو عبر الاتصال عن طريق الجلد، أو من خلال الاتصال عن طريق سوائل الجسم.
فقد وضعت الشريعة الاسلامية من خلال توصيات الرسول صل الله عليه وسلم مبادئ سلوكية للحجر الصحي ولازالت
الدول والمجتمعات تسير عليها في مواجهة الاوبئة والامراض المعدية، حيث قدمنا في هذا البحث تعريفا
للأوبئة وحكم الوقاية منها، وتعريف الحجر الصحي، والمبادئ الاساسية التي اقرتها الشريعة الاسلامية
من خلال الاحاديث التي جاءت عن النبي صل الله عليه وسلم، وكذلك التراث الفقهي الاسلامي الذي اصل له الفقهاء
من خلال مؤلفاتهم في مواجهة الامراض المعدية التي كانت سارية في زمانهم كالطاعون والجذام وغيرها،
وان الحجر الصحي في الوقت المعاصر اصبح من الاحكام السلطانية اي من مهام وواجبات الدولة ومن
مسؤوليتها في الحفاظ على سلامة مواطنيها، لكن لابد ان يكون هذا الاجراء ان يحقق المصلحة العامة،
وان تقييد المباحات لابد ان يكون مؤقتا وليس دائما، فلا يجوز للدولة التعسف في تطبيق اجراءات الحجر
الصحي لأنه استثناء من قاعدة عامة. وان من حق الدولة في السياسة الشرعية ان تفرض العقوبات التعزيرية
على كل من يخرق النظام ومنها اجراءات الحجر الصحي، وان الالتزام بالتعليمات والارشادات الوقائية
واجب على الفرد والمجتمع والدولة، وان الفرد والمجتمع والدولة في مواجهة الازمات تكون العلاقة تضامنية
من اجل الحفاظ على الجميع. وان من المحرمات والافساد في الارض اشاعة والامراض والاوبئة بين الناس
فقد تصل الى الحرابة من تعمد ذلك.