Abstract
The current study aims to identify the impact of the question network strategy in developing the inferential thinking of fourth-grade literary students in the subject of history. Students of the fourth literary, and the research sample amounted to (56) students and by (28) students for each group, as the students of the experimental group studied using the question network strategy and the students of the control group studied in the traditional way. Intelligence, and tribal thinking scale scores) and the scientific material included chapters (first, second and third) of the book on the history of Arab and Islamic civilization to be taught for the academic year (2018/2019). Alternatives After making sure of its validity and reliability, the researcher used the t-test as a statistical method to process the data.
Keywords
deductive thinking
fourth literary
History
question network
strategy
Abstract
تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على اثر إستراتيجية شبكة الاسئلة في تنمية التفكير الاستدلالي لدى طلاب الصف الرابع الادبي في مادة التاريخ، ولتحقيق هدف البحث وفرضياته، اختار الباحث المنهج التجريبي كمنهجا للبحث، واتبع عدد من الاجراءات والمتمثلة باختيار المنهج التجريبي، وتحديد مجتمع البحث الذي تكون من طلاب الرابع الادبي، وقد بلغت عينة البحث (56) طالبا وبواقع (۲۸) طالبا لكل مجموعة، اذ ان طلاب المجموعة التجريبية درست باستخدام إستراتيجية شبكة الأسئلة وطلاب المجموعة الضابطة درسوا بالطريقة التقليدية وكافا الباحث مجموعتي البحث في المتغيرات العمر الزمني محسوبا بالاشهر ، درجات اختبار الذكاء، ودرجات مقياس التفكير القبلي وشملت المادة العلمية الفصول الأول والثاني والثالث) من كتاب تاريخ الحضارة العربية الاسلامية المقرر تدريسه للعام الدراسي (2019/2018)، وتبنى الباحث مقياس تنمية التفكير الاستدلالي (الجبوري (۲۰۱۳) مكون من (۳۰) فقرة ذات ثلاثة بدائل بعد التأكد من صدقه وثباته، واستعمل الباحث الاختبار التائي وسيلة إحصائية لمعالجة البيانات
Keywords
الاستراتيجية، شبكة الأسئلة، التفكير الاستدلالي، الرابع الادبي، التاريخ