Abstract
Abstract:
The novel Chalk Door is one of the important novels that represents an important stage of the stages that Iraq went through. It is also one of the rare novels that combined what is philosophical and what is realistic by depicting the dark Iraqi reality in a certain period of the periods that Iraq lived, which is what prompted the hero. To aspire to achieve the dream of social justice. Thus, it is considered a polyphonic novel with a high poetic load, based on the idea of multiple voices, characters with multiple patterns of consciousness expressed, in addition to the multiplicity of voices within the voice itself, which I called (the fragmentation of the voice), as each character in the novel represents a special ideological awareness and it was not The consciousness of the characters is subject to a system of stability, but it seemed to change in the character itself, appearing through its transformations in the seven virtual worlds, which led to a doubling of the concept of Bakhtinian dialogue In the style of the novel, the novelist relied on (fantasy realism) that employs mythology in weaving the threads of reality, and the narrative imagination that expresses the concerns of the Iraqi character in an era of crisis filled with political, social, intellectual and religious transformations. The fantasy imagination can be described through the intention of the novelist by focusing on two main worlds: (reality) /symbol) appeared in all seven worlds, with their appearance concentrated in the first and fifth worlds,
The novel Chalk Door is one of the important novels that represents an important stage of the stages that Iraq went through. It is also one of the rare novels that combined what is philosophical and what is realistic by depicting the dark Iraqi reality in a certain period of the periods that Iraq lived, which is what prompted the hero. To aspire to achieve the dream of social justice. Thus, it is considered a polyphonic novel with a high poetic load, based on the idea of multiple voices, characters with multiple patterns of consciousness expressed, in addition to the multiplicity of voices within the voice itself, which I called (the fragmentation of the voice), as each character in the novel represents a special ideological awareness and it was not The consciousness of the characters is subject to a system of stability, but it seemed to change in the character itself, appearing through its transformations in the seven virtual worlds, which led to a doubling of the concept of Bakhtinian dialogue In the style of the novel, the novelist relied on (fantasy realism) that employs mythology in weaving the threads of reality, and the narrative imagination that expresses the concerns of the Iraqi character in an era of crisis filled with political, social, intellectual and religious transformations. The fantasy imagination can be described through the intention of the novelist by focusing on two main worlds: (reality) /symbol) appeared in all seven worlds, with their appearance concentrated in the first and fifth worlds,
Keywords
contrast
Keywords: novel
narrative
rooting.
Abstract
المستخلص:
تعد رواية باب الطباشير من الروايات المهمة التي تمثل مرحلة مهمة من المراحل التي مر بها العراق ، وهي أيضا من الروايات النادرة التي جمعت بين ما هو فلسفي وما هو واقعي من خلال تصوير الواقع العراقي المظلم في فترة معينة من الفترات التي عاشها العراق وهو ما دفع بالبطل الى التطلع لتحقيق حلم العدالة الاجتماعية .
وهي بذلك تعد رواية بوليفونية ذات حمولة شعرية عالية، تقوم على فكرة تعدد الأصوات الشخصيات بتعدد أنماط الوعي المعبرة عنه، فضلا عن تعدد الصوت داخل الصوت نفسه مما أسميته ب)تشظي الصوت)، إذ إنَّ كل شخصية من شخصيات الرواية تمثل وعيا أيديلوجيا خاصا ولم يكن وعي الشخصيات خاضعا لمنظومة الثبات، وإنما بدا متغيرا في الشخصية ذاتها، يظهر من خلال تحولاتها في العوالم الأفتراضية السبعة، مما أفضى إلى مضاعفة مفهوم الحوارية الباختينية. اعتمد الروائي في اسلوبية الرواية على )الواقعية الفانتازية) الموظفة للميثولوجيا في نسجه خيوط الواقع، والمتخيل السردي المعبر عن هموم الشخصية العراقية في حقبة مأزومة ملأى بالتحولات السياسية والاجتماعية والفكرية والدينية.ويمكن توصيف المتخيل الفانتازي عبر مقصدية الروائي من خلال تبئير إلى عالمين رئيسين هما (الواقع / الرمز) ظهرا في العوالم السبعة جميعها، مع تركيز ظهورهما في العالمين الأول والخامس، إذ مثل العالم الأول الواقع من خلال وجهة النظر الداخلية لشخصيات الرواية؛ في حين جاء العالم الخامس معادلا موضوعيا رمزيا للعالم الأول.إذ يشتغل البحث على فرضية مفادها أنَّ الرواية تمتلك تبئيرا بوليفونيا(موضوعيا، وسرديا) لثيمة(التحول) بوصفها (علامة سيميائية- سردية)، وظفت لتبئير الموضوعات الأخرى المشكّلة لأسلوبية الرواية، على نحو يغذي العلامة السيميائية ويصب في خدمتها، إذ يمثل الانتقال ما بين العوالم السبعة تحولا موضوعيا مشكلا للبوليوفونية الفكرية، في حين يجسد تعدد الرواة عبر مايسترو الراوي العليم (المؤلف) علامة للتحولات السردية في الرواية.
تعد رواية باب الطباشير من الروايات المهمة التي تمثل مرحلة مهمة من المراحل التي مر بها العراق ، وهي أيضا من الروايات النادرة التي جمعت بين ما هو فلسفي وما هو واقعي من خلال تصوير الواقع العراقي المظلم في فترة معينة من الفترات التي عاشها العراق وهو ما دفع بالبطل الى التطلع لتحقيق حلم العدالة الاجتماعية .
وهي بذلك تعد رواية بوليفونية ذات حمولة شعرية عالية، تقوم على فكرة تعدد الأصوات الشخصيات بتعدد أنماط الوعي المعبرة عنه، فضلا عن تعدد الصوت داخل الصوت نفسه مما أسميته ب)تشظي الصوت)، إذ إنَّ كل شخصية من شخصيات الرواية تمثل وعيا أيديلوجيا خاصا ولم يكن وعي الشخصيات خاضعا لمنظومة الثبات، وإنما بدا متغيرا في الشخصية ذاتها، يظهر من خلال تحولاتها في العوالم الأفتراضية السبعة، مما أفضى إلى مضاعفة مفهوم الحوارية الباختينية. اعتمد الروائي في اسلوبية الرواية على )الواقعية الفانتازية) الموظفة للميثولوجيا في نسجه خيوط الواقع، والمتخيل السردي المعبر عن هموم الشخصية العراقية في حقبة مأزومة ملأى بالتحولات السياسية والاجتماعية والفكرية والدينية.ويمكن توصيف المتخيل الفانتازي عبر مقصدية الروائي من خلال تبئير إلى عالمين رئيسين هما (الواقع / الرمز) ظهرا في العوالم السبعة جميعها، مع تركيز ظهورهما في العالمين الأول والخامس، إذ مثل العالم الأول الواقع من خلال وجهة النظر الداخلية لشخصيات الرواية؛ في حين جاء العالم الخامس معادلا موضوعيا رمزيا للعالم الأول.إذ يشتغل البحث على فرضية مفادها أنَّ الرواية تمتلك تبئيرا بوليفونيا(موضوعيا، وسرديا) لثيمة(التحول) بوصفها (علامة سيميائية- سردية)، وظفت لتبئير الموضوعات الأخرى المشكّلة لأسلوبية الرواية، على نحو يغذي العلامة السيميائية ويصب في خدمتها، إذ يمثل الانتقال ما بين العوالم السبعة تحولا موضوعيا مشكلا للبوليوفونية الفكرية، في حين يجسد تعدد الرواة عبر مايسترو الراوي العليم (المؤلف) علامة للتحولات السردية في الرواية.
Keywords
الكلمات المفتاحية: الرواية، السردية، التضاد، التأصيل.