Abstract
The Effectiveness of Psychodrama in Development the Performance of ActingThis research aims to knowledge of the effectiveness of psychodrama in development the performance of acting. In order to achieve the aim the researcher chose the student of art education department of college of Fine Arts, the first class to be the search sample, the member of the sample from (male and female). Chose this class as experiment group to do the psychodrama consist of (11) students, and put the program of psychodrama and applied the measure of (performance of acting) pre- test which prepare to measure the acting for the students. The measurement have the validity and reliability, to knowledge the difference between the two experiments. The experiment continue from (25/10/2019 to 5/12/2019). In the end of experiment the researcher applied the measurement of the (performance of acting) as (post- test) the result appear more progress in acting. The researcher used statistical means for analysis the data in the end of experiment, he recommended some recommendations
Abstract
يهدف هذا البحث إلى معرفة فاعلية السايكودراما في تنمية الأداء التمثيلي ، وتحقيقاً لهذا الهدف اختار الباحث طلبة قسم التربية الفنية/ كلية الفنون الجميلة/ المرحلة الأولى لتكون عينة البحث ، وكان أفراد العينة من الجنسين (ذكور وإناث) واختيرت العينة من هذه المرحلة كمجموعة تجريبية لتقوم ببرنامج السايكودراما وبلغ عدد أفرادها (11) طالب وطالبة. قام الباحث بإعداد (برنامج السايكودراما) ثم طبق في بداية التجربة (أداة الأداء التمثيلي) الذي أعده كاختبار (قبلي) الذي يقيس المهارات الأدائية في التمثيل للطلبة ، واتسم بالصدق والثبات لمعرفة الفرق في الأداء التمثيلي بين الاختبارين ، بدأت التجربة في 25/10/2019 واستمرت (5) أسابيع لغاية 5/12/2019 ، وفي نهاية التجربة أجرى الباحث اختبار(الأداء التمثيلي) البعدي وأظهرت النتائج تقدماً في الأداء التمثيلي واستخدم في البحث وسائل إحصائية مناسبة لمعالجة البيانات ثم أوصى بعض التوصيات.