Abstract
This research aims to investigate "The Effect of the S.N.I.P.S. Strategy on Achievement and the Correction of Misconceived Historical Concepts among Second Intermediate Grade Students." To achieve this objective, the following null hypotheses were formulated:
• There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the experimental group students, who studied Islamic Arab history using the S.N.I.P.S. strategy, and the control group students, who studied the same subject using the traditional method, in the test for correcting misconceived historical concepts.
The study sample consisted of 67 students: 35 in the experimental group and 32 in the control group, during the 2017–2018 academic year at Sheikh Hassan Al-Nasiri Intermediate School in Dhi Qar Governorate. The research tools included an achievement test and two tests for correcting misconceived historical concepts: a diagnostic test consisting of 60 items and a remedial test consisting of 20 items. The researcher employed several statistical methods, including Pearson’s correlation coefficient, Chi-square test, the incorrect alternatives effectiveness equation, and the independent samples t-test.
The results revealed that the students in the experimental group, who were taught using the S.N.I.P.S. strategy, outperformed those in the control group, who were taught using the traditional method, in both achievement and the correction of misconceived historical concepts. In light of these findings, the researcher drew several conclusions, recommendations, and suggestions.
• There are no statistically significant differences at the 0.05 level between the mean scores of the experimental group students, who studied Islamic Arab history using the S.N.I.P.S. strategy, and the control group students, who studied the same subject using the traditional method, in the test for correcting misconceived historical concepts.
The study sample consisted of 67 students: 35 in the experimental group and 32 in the control group, during the 2017–2018 academic year at Sheikh Hassan Al-Nasiri Intermediate School in Dhi Qar Governorate. The research tools included an achievement test and two tests for correcting misconceived historical concepts: a diagnostic test consisting of 60 items and a remedial test consisting of 20 items. The researcher employed several statistical methods, including Pearson’s correlation coefficient, Chi-square test, the incorrect alternatives effectiveness equation, and the independent samples t-test.
The results revealed that the students in the experimental group, who were taught using the S.N.I.P.S. strategy, outperformed those in the control group, who were taught using the traditional method, in both achievement and the correction of misconceived historical concepts. In light of these findings, the researcher drew several conclusions, recommendations, and suggestions.
Keywords
achievement
Misconceived Historical Concepts
S.N.I.P.S.
Strategy
Abstract
يهدف هذا البحث إلى التعرف على "أثر إستراتيجية S.N.I.P.S في التحصيل وتصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة لدى طلاب الصف الثاني المتوسط". ولتحقيق هذا الهدف، صيغت الفرضية الصفرية الآتية :
• لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا مادة التاريخ العربي الإسلامي باستراتيجية S.N.I.P.S، وطلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة الاعتيادية في الاختبار القبلي والبعدي لتصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة.
تكونت عينة البحث من (67) طالبًا، بواقع (35) طالبًا في المجموعة التجريبية و(32) طالبًا في المجموعة الضابطة، وذلك للعام الدراسي (2017–2018) في متوسطة الشيخ حسن الناصري بمحافظة ذي قار. أما أدوات البحث فقد شملت اختبارًا تحصيليًا، واختبارين لتصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة: أحدهما تشخيصي يتكوَّن من (60) فقرة، والآخر علاجي يتكوَّن من (20) فقرة. وقد استخدم الباحث عددًا من الوسائل الإحصائية، منها: معامل ارتباط بيرسون، ومربع كاي، ومعادلة فاعلية البدائل الخاطئة، والاختبار التائي لعينتين مترابطتين.
أظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية الذين دُرّسوا باستراتيجية S.N.I.P.S على أقرانهم في المجموعة الضابطة الذين دُرّسوا بالطريقة الاعتيادية، سواء في التحصيل أو في تصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة. وفي ضوء ذلك، توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
• لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسط درجات طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا مادة التاريخ العربي الإسلامي باستراتيجية S.N.I.P.S، وطلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة الاعتيادية في الاختبار القبلي والبعدي لتصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة.
تكونت عينة البحث من (67) طالبًا، بواقع (35) طالبًا في المجموعة التجريبية و(32) طالبًا في المجموعة الضابطة، وذلك للعام الدراسي (2017–2018) في متوسطة الشيخ حسن الناصري بمحافظة ذي قار. أما أدوات البحث فقد شملت اختبارًا تحصيليًا، واختبارين لتصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة: أحدهما تشخيصي يتكوَّن من (60) فقرة، والآخر علاجي يتكوَّن من (20) فقرة. وقد استخدم الباحث عددًا من الوسائل الإحصائية، منها: معامل ارتباط بيرسون، ومربع كاي، ومعادلة فاعلية البدائل الخاطئة، والاختبار التائي لعينتين مترابطتين.
أظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية الذين دُرّسوا باستراتيجية S.N.I.P.S على أقرانهم في المجموعة الضابطة الذين دُرّسوا بالطريقة الاعتيادية، سواء في التحصيل أو في تصحيح المفاهيم التاريخية المخطوءة. وفي ضوء ذلك، توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
Keywords
إستراتيجية، S.N.I.P.S، التحصيل، المفاهيم التاريخية المخطوءة