Abstract
The feeling of psychological cohesion and its relationship to the school climate among primary school teachers
The current research aims to identify the feeling of psychological cohesion and its relationship to the school climate among primary school female teachers. The research was conducted on a sample of (100) female teachers. Aoun), the indicators of validity and reliability were taken into account in the two scales, and the descriptive correlative approach was used, and the following statistical methods were used: Pearson correlation coefficient, the t-test for one sample and two independent samples, and the Vachronbach equation. A statistically significant positive correlation between psychological cohesion and school climate, and the researchers came out with some recommendations and proposals.
The current research aims to identify the feeling of psychological cohesion and its relationship to the school climate among primary school female teachers. The research was conducted on a sample of (100) female teachers. Aoun), the indicators of validity and reliability were taken into account in the two scales, and the descriptive correlative approach was used, and the following statistical methods were used: Pearson correlation coefficient, the t-test for one sample and two independent samples, and the Vachronbach equation. A statistically significant positive correlation between psychological cohesion and school climate, and the researchers came out with some recommendations and proposals.
Keywords
feeling of psychological cohesion
school climate. Elementary school teachers
Abstract
الشعور بالتماسك النفسي وعلاقته بالمناخ المدرسي لدى معلمات المرحلة الابتدائية يهدف البحث الحالي الى التعرف على الشعور بالتماسك النفسي وعلاقته بالمناخ المدرسي لدى معلمات المرحلة الابتدائية, اجري البحث على عينة بلغ عددها (100) معلمة، ولغرض تطبيق اهداف البحث قامت الباحثات بتبني مقياس الشعور بالتماسك النفسي لـ ( انتونوفسكي) وايضا تبني مقياس المناخ المدرسي لـ ( بو عون)، وروعي في المقياسين مؤشرات الصدق والثبات، واستعمل المنهج الوصفي الارتباطي، واستعملت الوسائل الإحصائية الأتية: معامل ارتباط بيرسون والاختبار التائي لعينة واحدة ولعينتين مستقلتين ومعادلة الفاكرونباخ، واظهرت النتائج ان عينه البحث لديها شعور بالتماسك النفسي وكذلك وجود مناخ مدرسي مناسب لدى المعلمات وايضا وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة احصائيا بين التماسك النفسي والمناخ المدرسي ، وقد خرجت الباحثات ببعض التوصيات والمقترحات.
Keywords
الشعور بالتماسك النفسي، المناخ المدرسي. معلمات المرحلة الابتدائية