Abstract
This article deals with a vital and crucial epistemological issue, about which many theological and polemical debates have been made throughout history, concerning the role of reason in religious knowledge. There are many implications based on this, being on ideological, legislative and moral levels. From our point of view, the cause of the conflict lies in the human’s approach to the authenticity of reason and its scientific limits, and also the authenticity of religious text and its cognitive areas. In this paper, I have put this topic under the microscope of rational examination and scientific research. In order to cover the issues of this study, I have relied on the evidentiary rational approach, along with the documented historical transmission from religious knowledge sources. At the end of the article, I have come to demonstrate the ranks of rational judgments, the subjective authenticity of evidentiary reason, and the deviation of detailed legal issues from reason’s evidentiary limits. Furthermore, I have discussed the central role of reason in proving and correcting the religious ideological vision, deducting legal rulings, and confirming the religious ethical system in the pure Islamic thought.
Keywords
rational goodness and rational badness
Reason
Religious knowledge
the limits of reason
the ranks of rational judgments
Abstract
تتناول هٰذه المقالة مسألةٌ معرفيّةٌ حيويّةٌ ومصيريّةٌ طالما دارت حولها الكثير من السجالات الكلاميّة والمماحكات الجدليّة على مرّ التاريخ حول دور العقل في المعرفة الدينيّة، والّتي يترتّب عليها بالفعل آثارٌ كبيرةٌ على المستوى العقديّ والتشريعيّ والأخلاقيّ.
ويكمن منشأ النزاع - من وجهة نظرنا - في نظرة الإنسان إلى حجّيّة العقل وحدوده العلميّة، وحجّيّة النصّ الدينيّ ومدياته المعرفيّة، وهٰذا ما وضعته بالفعل تحت مجهر الفحص العقليّ والبحث العلميّ في هٰذه المقالة. وقد اعتمدت في تحقيق مسائل هٰذا البحث على المنهج العقليّ البرهانيّ، بالإضافة إلى النقل التاريخيّ الموثّق عن مصادر المعرفة الدينيّة، وتوصّلت في نهاية المقالة إلى بيان مراتب الأحكام العقليّة، وحجّيّة العقل البرهانيّ الذاتيّة، وخروج المسائل الشرعيّة التفصيليّة عن حدود العقل البرهانيّة، بالإضافة إلي بيان دوره المحوريّ في إثبات وتصحيح الرؤية العقديّة الدينيّة، واستنباط الأحكام الشرعيّة، وتأييد المنظومة الأخلاقيّة الدينيّة في الفكر الإسلاميّ الأصيل.
ويكمن منشأ النزاع - من وجهة نظرنا - في نظرة الإنسان إلى حجّيّة العقل وحدوده العلميّة، وحجّيّة النصّ الدينيّ ومدياته المعرفيّة، وهٰذا ما وضعته بالفعل تحت مجهر الفحص العقليّ والبحث العلميّ في هٰذه المقالة. وقد اعتمدت في تحقيق مسائل هٰذا البحث على المنهج العقليّ البرهانيّ، بالإضافة إلى النقل التاريخيّ الموثّق عن مصادر المعرفة الدينيّة، وتوصّلت في نهاية المقالة إلى بيان مراتب الأحكام العقليّة، وحجّيّة العقل البرهانيّ الذاتيّة، وخروج المسائل الشرعيّة التفصيليّة عن حدود العقل البرهانيّة، بالإضافة إلي بيان دوره المحوريّ في إثبات وتصحيح الرؤية العقديّة الدينيّة، واستنباط الأحكام الشرعيّة، وتأييد المنظومة الأخلاقيّة الدينيّة في الفكر الإسلاميّ الأصيل.
Keywords
الحسن والقبح العقليّان
العقل
المعرفة الدينية
حدود العقل
مراتب الأحكام العقليّة