Abstract
Sufism is a long-standing behavioral phenomenon that extends back to before the Christian era, and it appeared in the Islamic community in the first century AH through some of the companions. Sufism was primarily nothing but a purely practical behavior far from the position of scientific research and investigation, and it began to grow and spread in the third and fourth centuries, until It reached its climax in the seventh century AH at the hands of Muhyiddin Ibn Arabi, when he recorded the origins of theoretical mysticism. The method of intuition and witnesses receives great attention in the intellectual arena, especially the religious one, many debates have occurred about this method and the mystical and Sufism trends that it adopts, the method of intuition and witnesses has been addressed in this research in terms of its epistemic value, and the criteria it adopts in ascertaining its theoretical results. Scientific discussions are logical for all of these criteria, so intuition is possible, and we may accept its occurrence by doubt, but there is not evidence for it in total beliefs except by rational proofs, nor in partial beliefs and Sharia rulings except through the religious text that is considered legitimately, and what gives in terms of consensus and reason.
Keywords
behavior
intuition
method
Reason
witnesses
Abstract
التصوّف ظاهرةٌ سلوكيّةٌ عريقةٌ تمتدّ إلى ما قبل الميلاد، وقد ظهرت في المجتمع الإسلاميّ في القرن الأوّل الهجريّ على أيدي بعض التابعين، ولم يكن التصوّف في بداية الأمر سوى سلوكٍ عمليٍّ محضٍ بعيدٍ عن مقام البحث والتحقيق العلميّ، وأخذت بالتنامي والانتشار في القرن الثالث والرابع، حتّى وصلت ذروتها في القرن السابع من الهجرة، على يد محيي الدين ابن عربي عندما دوّن أصول العرفان النظريّ. يحظى منهج الكشف والشهود باهتمامٍ بالغٍ في الساحة الفكريّة لا سيّما الدينيّة منها، وقد وقعت سجالاتٌ كثيرةٌ حول هٰذا المنهج والاتّجاهات الصوفيّة والعرفانيّة الّتي تعتمده، وتمّ تناول منهج الكشف والشهود في هٰذا البحث من جهة قيمته المعرفيّة، والمعايير الّتي يعتمدها في التثبّت من نتائجه النظريّة، وهناك مناقشاتٌ علميّةٌ منطقيّة لكلّ هٰذه المعايير، فالكشف ممكن الوقوع، بل قد نسلّم وقوعه ولو ظنًّا، غير أنّه لا حجّيّة له في الاعتقادات الكلّيّة إلّا بواسطة البراهين العقليّة، ولا في الاعتقادات الجزئيّة والأحكام الشرعيّة إلّا بواسطة النصّ الدينيّ المعتبر شرعًا، وما يتفرّع عنه من إجماعٍ وعقلٍ.
Keywords
السلوك
الشهود
العقل
الكشف
المنهج