Abstract
Standards of customary justice in Islamic jurisprudence
«comparative jurisprudence»
This humble research deals with the subject of the standards of customary justice in Islamic jurisprudence
by comparative jurisprudence. Justice is of importance and importance in the religion of
Islam, as it is related to the cause of faith and piety. Therefore, it is much needed and it is necessary
to seek its collection. , With the establishment of regular standards of the sayings of scholars and jurisprudents,
and the statement of the doctrines of the scholars in that, and to clarify these standards,
and to contribute to my humble efforts to serve our Sharia, and to open a path and to ask the students
of science to study on the face of the survey and detail, A.
In the study of this modest research, the descriptive descriptive method of analysis was followed
by a plan that was prepared after the introduction on three topics. The conclusion included the most
important results that were reached through the research, as follows:
The first: Definition of the standard language, and the second: definition of the standard terminology,
the second topic: the concept of justice, which has two demands: First: the definition of the
criterion, Definition of justice in the language, and the second requirement: the definition of justice
in the terminology, the third topic: the standards of customary justice, and there are two demands:
First: the definition of familiarity and loathing language and terminology, and the second requirement:
customary standards of justice.
«comparative jurisprudence»
This humble research deals with the subject of the standards of customary justice in Islamic jurisprudence
by comparative jurisprudence. Justice is of importance and importance in the religion of
Islam, as it is related to the cause of faith and piety. Therefore, it is much needed and it is necessary
to seek its collection. , With the establishment of regular standards of the sayings of scholars and jurisprudents,
and the statement of the doctrines of the scholars in that, and to clarify these standards,
and to contribute to my humble efforts to serve our Sharia, and to open a path and to ask the students
of science to study on the face of the survey and detail, A.
In the study of this modest research, the descriptive descriptive method of analysis was followed
by a plan that was prepared after the introduction on three topics. The conclusion included the most
important results that were reached through the research, as follows:
The first: Definition of the standard language, and the second: definition of the standard terminology,
the second topic: the concept of justice, which has two demands: First: the definition of the
criterion, Definition of justice in the language, and the second requirement: the definition of justice
in the terminology, the third topic: the standards of customary justice, and there are two demands:
First: the definition of familiarity and loathing language and terminology, and the second requirement:
customary standards of justice.
Abstract
يتناول هذا البحث موضوع )معايير العدالة العرفية في الفقه الإسلامي( إذ إن العدالة لها أهميتها ومكانتها
في دين الإسلام انها مرتبطة بقضية الإيمان والتقوى، ولذلك تشتدّ الحاجة إليها ويلزم السعي لتحصيلها،
ومن هنا رأيت لزاماً بيان معناها وما يتعلّق بها من أحكام، مع وضع معايير منتظمة من أقوال العلماء وفقهاء
الشريعة، وبيان مذاهب أهل العلم في ذلك، وتوضيح هذه المعايير ، ولآساهم بجهدي المتواضع خدمة
شريعتنا السمحاء؛ ولافتح مسلكاً وان ضئل لطلبة العلم لدراسته على وجهه الاستقصاء والتفصيل بجمع
الأدلة وضبط القول الراجح فيها.
اتبعتُ في دراسة هذا البحث المنهج الوصفي الاستقرائي التحليلي بضمن خطة تقوم بعد المقدمة على
ثلاثة مباحث، وخاتمة اشتملت على أهم النتائج التي توصلت اليها من خلال البحث، وكالآتي:
المقدمة: تطرقت فيها إلى أهمية الموضوع وسبب اختياره ومنهج البحث والخطة التي اشتملت على:
المبحث الأول: مفهوم المعيار لغةً واصطلاحا، وفيه مطلبان: الأول: تعريف المعيار لغة، والثاني: تعريف
المعيار اصطلاحا، المبحث الثاني: مفهوم العدالة، وفيه مطلبان: الأول:تعريف العدالة في اللغة، والمطلب
الثاني: تعريف العدالة في الاصطلاح، المبحث الثالث: معايير العدالة العرفية، وفيه مطلبان: الأول: التعريف
بالعرف وبالمروءة لغة واصطلاحاً، والمطلب الثاني: المعايير العرفية للعدالة.
في دين الإسلام انها مرتبطة بقضية الإيمان والتقوى، ولذلك تشتدّ الحاجة إليها ويلزم السعي لتحصيلها،
ومن هنا رأيت لزاماً بيان معناها وما يتعلّق بها من أحكام، مع وضع معايير منتظمة من أقوال العلماء وفقهاء
الشريعة، وبيان مذاهب أهل العلم في ذلك، وتوضيح هذه المعايير ، ولآساهم بجهدي المتواضع خدمة
شريعتنا السمحاء؛ ولافتح مسلكاً وان ضئل لطلبة العلم لدراسته على وجهه الاستقصاء والتفصيل بجمع
الأدلة وضبط القول الراجح فيها.
اتبعتُ في دراسة هذا البحث المنهج الوصفي الاستقرائي التحليلي بضمن خطة تقوم بعد المقدمة على
ثلاثة مباحث، وخاتمة اشتملت على أهم النتائج التي توصلت اليها من خلال البحث، وكالآتي:
المقدمة: تطرقت فيها إلى أهمية الموضوع وسبب اختياره ومنهج البحث والخطة التي اشتملت على:
المبحث الأول: مفهوم المعيار لغةً واصطلاحا، وفيه مطلبان: الأول: تعريف المعيار لغة، والثاني: تعريف
المعيار اصطلاحا، المبحث الثاني: مفهوم العدالة، وفيه مطلبان: الأول:تعريف العدالة في اللغة، والمطلب
الثاني: تعريف العدالة في الاصطلاح، المبحث الثالث: معايير العدالة العرفية، وفيه مطلبان: الأول: التعريف
بالعرف وبالمروءة لغة واصطلاحاً، والمطلب الثاني: المعايير العرفية للعدالة.