Abstract
Traditional evidence is one of the most important sources of knowledge in the realm of religion. Relying on this source is related to gaining its cognitive value. Evaluation of this point depends on diagnosing the role of the traditional evidence as a producer or supporter of knowledge in various parts of religion, on the one hand, and on the other hand, it depends on studying the necessary knowledge in different parts of religion. Traditional evidence in some fields of religion, such as subsequent beliefs and parts of ethics, and most studies of jurisprudence are considered producers of knowledge, with no regard, in this concern, to any source other than traditional method. As for the role of traditional evidence in antecedent beliefs, general ethics and jurisprudence, it is confirmation. Necessary knowledge in religion is not at one level in the different parts of religion. Even in the field of beliefs, necessary knowledge is broader than certainty in the specific sense. In many philosophers’ viewpoint, conventional knowledge is considered one of the parts of knowledge as well. Therefore, traditional evidences that entail reassurance can be considered a significant source.
Keywords
a tradition narrated by only one narrator
necessary knowledge in religion
recurrent tradition
Religious knowledge
traditional evidence
Abstract
الدليل النقليّ هو أحد أهمّ مصادر المعرفة في نطاق الدين. والاستناد إلى هٰذا المصدر مرتبطٌ بإحراز قيمته المعرفيّة. وتقويم هٰذا الأمر منوطٌ بتشخيص دور الدليل النقليّ كمنتجٍ للمعرفة أو مؤيّدٍ لها في مختلف أجزاء الدين، هٰذا من جهةٍ، ومنوطٌ بدراسة المعرفة اللازمة في مختلف أجزاء الدين من جهةٍ أخرى. والدليل النقليّ في بعض ميادين الدين من قبيل العقائد البَعديّة، وجزئيّات الأخلاق، وأغلب بحوث الفقه، يُعدُّ مُنتجًا للمعرفة ولا اعتبار لأيّ مصدرٍ آخر غير النقل في هٰذا المجال. وأمّا دور الدليل النقليّ في العقائد القبليّة، وكلّيّات الأخلاق والفقه فهو التأييد. إنّ المعرفة اللازمة في الدين ليست بمستوًى واحدٍ في مختلف أقسام الدين. وحتّى في مجال العقائد فإنّ المعرفة المطلوبة أوسع من اليقين بالمعنى الأخصّ. وفي رؤية كثيرٍ من الفلاسفة فإن العلم المتعارَف يُعدُّ أحد أقسام العلم أيضًا، ومن هنا فإنّ الأدلّة النقليّة الموجبة للاطمئنان يمكن أن تعدّ مصدرًا معتبرًا.
Keywords
الخبر المتواتر
الدليل النقلي
المعرفة الدينية
المعرفة اللازمة في الدين
خبر الواحد