Abstract
The
administrative dispute is It is characterized, characterized by an imbalance between its two parties. One party is characterized by the position of power represented by the administration, which is always in the position of the defendant. Because it does not need to resort to the judiciary to implement its decisions, it implements its decisions based on the means of public law, in addition to the administration’s possession of all documents, and another party whose position is characterized by weakness represented by the extent that does not have any privilege towards its opponent - the administration, for this reason and to ensure the achievement of procedural justice in The administrative lawsuit and restoring the lost balance in that dispute. The principle of confrontation appeared to us, which means the right of each opponent to know everything that his other opponent presents in the lawsuit in terms of evidence, documents, requests, and defenses, and to be given sufficient judicial time to study the evidence presented in the lawsuit, and then express his defenses for what was done. Submitting it in the case, and to ensure confrontation in the case, means were created to achieve it, including legal guarantees such as the right to access and a time limit, and some of them are judicial, such as the judge’s respect for confrontation in the case and the oversight that the court imposes on the opponents in order to achieve confrontation, thus avoiding procedural fraud.
administrative dispute is It is characterized, characterized by an imbalance between its two parties. One party is characterized by the position of power represented by the administration, which is always in the position of the defendant. Because it does not need to resort to the judiciary to implement its decisions, it implements its decisions based on the means of public law, in addition to the administration’s possession of all documents, and another party whose position is characterized by weakness represented by the extent that does not have any privilege towards its opponent - the administration, for this reason and to ensure the achievement of procedural justice in The administrative lawsuit and restoring the lost balance in that dispute. The principle of confrontation appeared to us, which means the right of each opponent to know everything that his other opponent presents in the lawsuit in terms of evidence, documents, requests, and defenses, and to be given sufficient judicial time to study the evidence presented in the lawsuit, and then express his defenses for what was done. Submitting it in the case, and to ensure confrontation in the case, means were created to achieve it, including legal guarantees such as the right to access and a time limit, and some of them are judicial, such as the judge’s respect for confrontation in the case and the oversight that the court imposes on the opponents in order to achieve confrontation, thus avoiding procedural fraud.
Keywords
administrative judiciary
Confrontation
guarantees
lawsuit
Abstract
تمتاز
الخصومة الإدارية بعدم التوازن بين طرفيها، طرفٌ يتمتع بمركز القوة ويتمثل بالإدارة، التي تكون في مركز المدعى عليه دائماً؛ لكونها لا تحتاج اللجوء إلى القضاء لتنفيذ قراراتها، وإنَّما تنفذ قراراتها مستندة إلى وسائل القانون العام، ، فضلاً عن امتلاك الإدارة المستندات كافة، وطرفٌ أخر ينماز مركزه بالضعف المتمثل بالمدي الذي لا يملك تجاه خصمه- الإدارة- أيّ امتياز، لذلك ولضمان تحقق العدالة الإجرائية في الدعوى الإدارية وإعادة التوازن المفقود في تلك الخصومة ظهر لنا مبدأ المواجهة الذي يعني حق كل خصم بالعلم بكل ما يقدمه خصمه الآخر في الدعوى من أدلة ومستندات وطلبات ودفوع، ومنحه المهلة القضائية الكافية لدراسة ما قُدّم في الدعوى من أدلة، ومِنْ ثَمَّ إبداء دفوعه عما تم تقديمه في الدعوى، ولضمان المواجهة في الدعوى أوجدت وسائل لتحقيقيها، منها ضمانات قانونية كحق الاطلاع والمهلة الزمنية، ومنها ما هو قضائي كاحترام القاضي للمواجهة في الدعوى والرقابة التي تفرضها المحكمة على الخصوم لتحقق المواجهة متجنبةً بذلك الغش الإجرائي.
الخصومة الإدارية بعدم التوازن بين طرفيها، طرفٌ يتمتع بمركز القوة ويتمثل بالإدارة، التي تكون في مركز المدعى عليه دائماً؛ لكونها لا تحتاج اللجوء إلى القضاء لتنفيذ قراراتها، وإنَّما تنفذ قراراتها مستندة إلى وسائل القانون العام، ، فضلاً عن امتلاك الإدارة المستندات كافة، وطرفٌ أخر ينماز مركزه بالضعف المتمثل بالمدي الذي لا يملك تجاه خصمه- الإدارة- أيّ امتياز، لذلك ولضمان تحقق العدالة الإجرائية في الدعوى الإدارية وإعادة التوازن المفقود في تلك الخصومة ظهر لنا مبدأ المواجهة الذي يعني حق كل خصم بالعلم بكل ما يقدمه خصمه الآخر في الدعوى من أدلة ومستندات وطلبات ودفوع، ومنحه المهلة القضائية الكافية لدراسة ما قُدّم في الدعوى من أدلة، ومِنْ ثَمَّ إبداء دفوعه عما تم تقديمه في الدعوى، ولضمان المواجهة في الدعوى أوجدت وسائل لتحقيقيها، منها ضمانات قانونية كحق الاطلاع والمهلة الزمنية، ومنها ما هو قضائي كاحترام القاضي للمواجهة في الدعوى والرقابة التي تفرضها المحكمة على الخصوم لتحقق المواجهة متجنبةً بذلك الغش الإجرائي.
Keywords
الضمانات، المواجهة، الدعوى، القضاء الإداري.