Abstract
The interplay between constancy and change represents a dynamic dialectic that has emerged, even among those within religious contexts, significantly influencing their approach to interpreting religious texts. In some cases, this perspective has led to the excessive generalization of change across the entire legislative system, leaving no fixed foundation to rely upon. This, in turn, undermines the establishment of a stable legal framework capable of addressing human needs and contributing to both personal development and collective progress. To prevent such distortion, it is essential to articulate the relationship between change and the principle of constancy that underpins doctrinal, ethical, and legislative domains. This balanced approach allows change to enhance the legislative system rather than destabilize it. We have established that the stability of legislative principles remains intact from their inception until the Day of Judgment. Change, however, is limited to specific cases, such as the evolving perception of societal customs concerning particular issues or the reclassification of topics under different legal rulings due to shifts in time, place, and social context. These adaptations arise from changes in the environment and societal structures but should not be misconstrued as alterations to the foundational legal framework.
Keywords
Change
Constancy
Reality
Referential Subject
religious text
Abstract
يمثّل عنصرا الثابت والمتغيّر جدليةً فرضت نفسها عند البعض حتّى ممّن ينتمي للحالة الدينية، بنى على أساسها مجمل القراءة للنصوص الدينية، فذهب بعيدًا في تعميم التغيّر لكلّ المنظومة التشريعية، فلم يبق تجاه هذا اللون من القراءة أيّ ثابتٍ يمكن الاتّكاء عليه والوقوف عنده، بحيث يمكن أن يشكّل أساسًا لشريعة يراد لها تغطية كلّ الاحتياجات المساهمة في رقيّ الإنسان وكماله، من هنا كان ولا بدّ من تحديد التغيّر المصاحب لحالة الثبوت الحاكمة على جميع المجالات العقدية والقيمية والتشريعية، يتمّ من خلالها توظيف حالة التغيّر بما يخدم المجال التشريعي، لا أن تكون منشأً لحصول الانحراف والتشوّه فيه، وقد أثبتنا حالة الثبات في التشريعات منذ صدورها وإلى يوم القيامة، وأنّ التغيّر إنّما كان محصورًا ببعض الحالات الناتجة من نظرة العرف المتغيّرة لمصاديق الموضوعات، أو التغيّر من عنوانٍ محكومٍ بحكمٍ معيّن إلى عنوانٍ آخر له حكم آخر، بحسب مقتضيات الزمان والمكان المفضية للتبدّل والتغيّر في البيئة والمحيط الاجتماعي، بحيث لا يُعدّ ذلك تغيّرًا في المنظومة الشرعية الثابتة.
Keywords
الثابت
المتغيّر
الموضوع المصداقي
النص الديني
الواقع