Abstract
The secondary stage is an important phase in the life of the students, because it is the period of physical, psychological andsocial changes,in the same time, emotional instability is presenting the features of human behavior ofhis/heractivities. Psychopathy behavior issocially unacceptable, which the students suffer in the secondary school that can be shown in the attackingthe schools’ properties and lack of respect for teachers and colleagues.In addition to that, they don’t care for the values of school and social norms, and makeconfusion inside the school corridors. The present study aims to measure the current behavior among secondary school students; the researcher constructed a measurementtool of behavior. Thefinal form of the measurement tool is about (38) paragraph, it has been approved and to whatextent the distinction paragraphs show the validity and reliability byconducting thestatistical means. The sample of the study is (400) students, the researcher conducts and applies the test on about (200) students who are selected randomly.
Keywords
Psychopathy behavior.
secondary stage
Abstract
تعد المرحلة المتوسطة من المراحل المهمة في حياة الطالب، لكونها فترة التغيرات الجسمية والنفسية والاجتماعية، وعدم الاستقرار الانفعالي وتظهر ملامح السلوك الانساني على تصرفاته، ولاسيما السلوك السيكوباتي، وهو السلوك غير مقبول اجتماعيا ،والذي يعاني منه بعض الطلاب في المدارس المتوسطة التي يكثر فيها مظاهر السلوك السيكوباتي المتمثل بالاعتداء على الممتلكات المدرسية وعدم احترام المدرسين والزملاء ،وعدم المبالات للقيم والاعراف المدرسية والاجتماعية، واثارة الفوضى داخل المدرسة وأروقتها. وقد هدفت الدراسة الحالية الى قياس السلوك السيكوباتي لدى طلاب المرحلة المتوسطة، وقام الباحث ببناء مقياس السلوك السيكوباتي والذي تكون بصيغته النهائية من (38) فقرة، بعد أن تم استخراج صدق وتمييز الفقرات ، وتم استخراج صدق وثبات مقياس السلوك السيكوباتي باستخدام الوسائل الاحصائية المناسبة، وبعد أن طبق المقياس على عينة التحليل الاحصائي البالغة (400) طالب وطالبة، وكذلك طبق الباحث المقياس على عينة التطبيق النهائي البالغة (200) طالب وطالبة والتي اختيرت بالأسلوب العشوائي، وقد توصلت الدراسة الى أن مقياس السلوك السيكوباتي يتمتع بخصائص سيكومترية جيدة، ووجود مستوى عال من السلوك السايكوباتي لدى عينة البحث, ووجود أثر للجنس في السلوك السيكوباتي ولصالح عينة الذكور, وعدم توافر فروق دالة احصائيا بين عينة الصف الأول والصف الثالث, وقد أوصت الدراسة امكانية استخدام مقياس السلوك السيكوباتي من قبل المرشدين التربويين في تشخيصه لدى طلاب المدارس المتوسطة, واقترحت الدراسة اجراء دراسة مماثلة على طلبة المرحلة الإعدادية ومقارنة نتائجها مع نتائج الدراسة الحالية .