Abstract
Whoever wants progress, civilization, must search for them in education, and whoever wants to search for morals, virtues, good manners, and the search for consolidating national unity must also search for them in education.
Educating girls is one of their human rights, and one of the priorities for improving the reality of society, because educated women are an effective and influential force in society through their position of rejecting extremist ideas and curricula, not joining work, and rejecting early marriage, and are able at the same time to practice work and compete in the markets, and from this logic
Educating girls is one of their human rights, and one of the priorities for improving the reality of society, because educated women are an effective and influential force in society through their position of rejecting extremist ideas and curricula, not joining work, and rejecting early marriage, and are able at the same time to practice work and compete in the markets, and from this logic
Keywords
education
girls
Iraq
Abstract
من أراد التقدم والحضارة عليه أن يبحث عنها في التربية، ومن أراد أن يبحث عن الأخلاق والفضائل والأخلاق الحميدة والبحث عن تعزيز الوحدة الوطنية عليه أن يبحث عنها أيضاً في التربية.
تعليم الفتيات هو حق من حقوقهن الإنسانية، وأحد أولويات تحسين واقع المجتمع، لأن المرأة المتعلمة قوة فاعلة ومؤثرة في المجتمع من خلال موقفها الرافض للأفكار والمناهج المتطرفة، وعدم الالتحاق بالعمل، ورفض الزواج المبكر. ، وقادرون في نفس الوقت على ممارسة العمل والمنافسة في الأسواق، ومن هذا المنطق. جاءت مشكلة البحث لتسليط الضوء على واقع تعليم الفتيات خلال الفترة 1921-1945. هل كان للأحداث السياسية والاقتصادية التي شهدتها الساحة العراقية تأثيرها على التعليم ووسائله؟ مدى تأثير هذه الأحداث على العملية التعليمية، وأهم السبل والمعالجات لتحسين واقع التعليم.
تعليم الفتيات هو حق من حقوقهن الإنسانية، وأحد أولويات تحسين واقع المجتمع، لأن المرأة المتعلمة قوة فاعلة ومؤثرة في المجتمع من خلال موقفها الرافض للأفكار والمناهج المتطرفة، وعدم الالتحاق بالعمل، ورفض الزواج المبكر. ، وقادرون في نفس الوقت على ممارسة العمل والمنافسة في الأسواق، ومن هذا المنطق. جاءت مشكلة البحث لتسليط الضوء على واقع تعليم الفتيات خلال الفترة 1921-1945. هل كان للأحداث السياسية والاقتصادية التي شهدتها الساحة العراقية تأثيرها على التعليم ووسائله؟ مدى تأثير هذه الأحداث على العملية التعليمية، وأهم السبل والمعالجات لتحسين واقع التعليم.
Keywords
العراق ، تعليم ، فتيات