Abstract
The research aims to identify the extent of the impact of crisis management strategies in Al-Imameen Al-Kazimin Hospital (peace be upon him) and determine the degree of readiness in facing crises before and during their occurrence by knowing the types of strategies that the hospital administration sets as an independent variable with its dimensions (path change strategy, crisis emptying strategy, fragmentation strategy Crisis, work teams strategy, crisis containment strategy) to maintain operational performance as a dependent variable with its dimensions (cost, quality, flexibility, time). A sample (intentionally random) was selected consisting of (95) individuals working in the upper and middle departments, heads of medical departments, doctors, nurses, administrators and supervisors of medical activities in (Emergency Division, Department of Surgery, Internal Medicine), which represents part of the study population of adults. The number is (360), and the researcher adopted the descriptive analytical method and personal interviews, and used the questionnaire as a main tool in collecting data. If (100) questionnaires were distributed and (95) were recovered from them, all of them are valid for analysis with a recovery rate of (95%) and the statistical program (SPSS V.24) was applied. its dimensions, which indicates the significant positive role of crisis management strategies in the operational performance of the hospital
Keywords
Crisis management strategies
performance and operational performance
Abstract
يهدف البحث الى التعرف على مدى تأثير استراتيجيات إدارة الأزمات في مستشفى الامامين الكاظمين (ع) وتحديد درجة استعدادها في مواجهة الأزمات قبل واثناء حدوثها من خلال معرفة انواع الاستراتيجيات التي تضعها إدارة المستشفى بوصفه متغير مستقل بأبعاده ) استراتيجية تغيير المسار، استراتيجية تفريغ الأزمة ، استراتيجية تفتيت الأزمة ، استراتيجية فرق العمل ، استراتيجية احتواء الأزمة ( للمحافظة على الأداء التشغيلي بوصفة متغير تابعاً بأبعاده المتمثلة ( الكلفة ، الجودة ، المرونة ، الوقت) ، وتكمن مشكلة الدراسة في الحاجة لوضع استراتيجيات إدارة الأزمات للمحافظة على مستوى الأداء التشغيلي في مستشفى المبحوثة خلال فترة الأزمات التي تواجهها ، واختيرت عينة ( القصدية العشوائية ( تتألف من (95) فرداً من العاملين في الادارات العليا والوسطى ، ورؤساء الأقسام الطبية ، الاطباء ، الممرضين والادارين والمشرفين على الانشطة الطبية في (شعبة الطوارئ ، قسم الجراحة ، الباطنية ) التي تمثل جزءاً من مجتمع الدراسة البالغ عدده (360) ، وأعتمدت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي و المقابلات الشخصية ، واستعملت الاستبانة كأداة رئيسية في جمع البيانات إذ وزعت (100) استبانة واستردت منها (95) جميعها صالحة للتحليل بنسبة استرجاع (95%) وطبق البرنامج الاحصائي (24.SPSS V) ، وتوصل البحث الى عدد من النتائج ومن أهمها وجود علاقة تأثير قوية بين استراتيجيات إدارة الأزمات وأبعادها والأداء التشغيلي بأبعاده ، مما يشير الى الدور الإيجابي الكبير لإستراتيجيات إدارة الأزمات في الأداء التشغيلي في المستشفى
Keywords
استراتيجيات إدارة الأزمات
الأداء الاداء التشغيلي