Abstract
Abstract
Ahl al-Bayt (peace be upon them) distinguish themselves as adapters of persuasion in dealings and speeches, characterized by high eloquence to attract attention. Their morals, logic, and behavior act as evidence of their affiliation to the Prophet Muhammad and, as an example, Fatima al-Zahraa (peace be upon her) is characterized by persuasion in her sermons, in her morals, her biography, and her good convictions. Such a technique emerges in the sermon of Fadk, facilitating the necessities of communication about her ideas and employing Quranic evidence, her father's speech, the Messenger of Allah, and Arab proverbs. As such, the current paper comes as (evidence of persuasion rhetorical sermon Fadk Fatima Zahra (peace be upon her), Convincing - Deduction with the Evidence in the Fadk Sermon. To detect the power of persuasion, the research is bifurcated into two chapters:
Chapter 1: The evidence based on the structure shows the influence of
the Glorious Quran. Chapter II: The evidence based on photography shows the influence of the Quran and Arab proverbs in portraying the image of Muslims who denied the right of Fatima Zahra, peace be upon them. The research concludes with the most important results and a list of margins and sources
Ahl al-Bayt (peace be upon them) distinguish themselves as adapters of persuasion in dealings and speeches, characterized by high eloquence to attract attention. Their morals, logic, and behavior act as evidence of their affiliation to the Prophet Muhammad and, as an example, Fatima al-Zahraa (peace be upon her) is characterized by persuasion in her sermons, in her morals, her biography, and her good convictions. Such a technique emerges in the sermon of Fadk, facilitating the necessities of communication about her ideas and employing Quranic evidence, her father's speech, the Messenger of Allah, and Arab proverbs. As such, the current paper comes as (evidence of persuasion rhetorical sermon Fadk Fatima Zahra (peace be upon her), Convincing - Deduction with the Evidence in the Fadk Sermon. To detect the power of persuasion, the research is bifurcated into two chapters:
Chapter 1: The evidence based on the structure shows the influence of
the Glorious Quran. Chapter II: The evidence based on photography shows the influence of the Quran and Arab proverbs in portraying the image of Muslims who denied the right of Fatima Zahra, peace be upon them. The research concludes with the most important results and a list of margins and sources
Abstract
كان الإقناع ميزة لخطاب أهل البيت ، وقد ظهر جليا في موروثهم الذي تميز بعلو بلاغة وتكامل آلته، ليوقن الناس أنهم ديناخلقا وسيرًا ومنطقًا، وليصبحوا أسوةً حسنةً ومنهجًا لدين رقي الحياة وليس دين التلفظ بالكلمات، ولاسيما السيدة، وإقناع ملاذا لها ولم يكن بروزه في موروثها اللفظي كالخطبة الفدائية وتأثيرها في سامعيها إلقائها، أو فيمن سِهِهَا أو قَرَأَهَا في مختلف العصور حتى الوقت الحالي، وكانت تلك الميزة في لسانها انعكاسًا لميزة الإقناع في كل ما انتقل إليه من موروث حياتي، عبادي أو اجتماعي.
وقد وجدت في هذه الخطبة ضالتي لأسلط الضوء على رافد إقناعي لا يمكن الاستهانة به وهو الاستدلال بالشاهد سواء كان قرآنيا - وهو كثير جدًا - أم حديثًا -وهو قليل جدًا ولكن لا يجوز إغفاله ـ أم أمثالا عربية متوسطة بين كثرة وقلة ، وقد دَخَلَتْ في الخطبة كلها ولاسيما الاستدلال القرآني فلا نجد سطرًا يخلو من روحالقرآن الكريم وألفه والتناص المتطابق معه أو المآخذ من فيوضاته القدسية بعض نصه والكثير من معانيه ؛ منه تركيب وصوتا وتصوير ؛ ليكون فحوى هذه الآيات وما احتوته من أدلة دامغة حاضرًا في الخطبة وملازمًا لقوة استدلال السيدة ؛ ورغبت في تناول ذلك من خلال هذا البحث الموسوم بـ ((الاستدلال الإقناعي بالشاهد في الخطبة الفدكية)) ؛ لأكشف جانبًا من طاقات الإقناع فيها ، وقد وقع في البحث :
المبحث الأول الاستدلال الذي بني عليه التركيب وقد ظهر فيه تأثير القرآن الكريم.
المبحث الثاني الاستدلال الذي بني عليه التصوير وقد ظهر فيه تأثير القرآن الكريم ومثل العربي في رسم صورة المسلمين الذين غمروا حقها.
وقد ختمت البحث بخاتمة أبرزت أهم نتائجه، وأعقبتها قائمة للهوامش والمصادر.
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين
وقد وجدت في هذه الخطبة ضالتي لأسلط الضوء على رافد إقناعي لا يمكن الاستهانة به وهو الاستدلال بالشاهد سواء كان قرآنيا - وهو كثير جدًا - أم حديثًا -وهو قليل جدًا ولكن لا يجوز إغفاله ـ أم أمثالا عربية متوسطة بين كثرة وقلة ، وقد دَخَلَتْ في الخطبة كلها ولاسيما الاستدلال القرآني فلا نجد سطرًا يخلو من روحالقرآن الكريم وألفه والتناص المتطابق معه أو المآخذ من فيوضاته القدسية بعض نصه والكثير من معانيه ؛ منه تركيب وصوتا وتصوير ؛ ليكون فحوى هذه الآيات وما احتوته من أدلة دامغة حاضرًا في الخطبة وملازمًا لقوة استدلال السيدة ؛ ورغبت في تناول ذلك من خلال هذا البحث الموسوم بـ ((الاستدلال الإقناعي بالشاهد في الخطبة الفدكية)) ؛ لأكشف جانبًا من طاقات الإقناع فيها ، وقد وقع في البحث :
المبحث الأول الاستدلال الذي بني عليه التركيب وقد ظهر فيه تأثير القرآن الكريم.
المبحث الثاني الاستدلال الذي بني عليه التصوير وقد ظهر فيه تأثير القرآن الكريم ومثل العربي في رسم صورة المسلمين الذين غمروا حقها.
وقد ختمت البحث بخاتمة أبرزت أهم نتائجه، وأعقبتها قائمة للهوامش والمصادر.
وآخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين