Abstract
This research aims to (analyze the content of the history book for the fourth literary grade in light of the skills of coordinating thinking), and to know the repetitions of each skill and the percentages according to what was prepared by the researchers. The researchers adopted the descriptive approach using the content analysis method, which is one of the methods of the descriptive approach. The researchers prepared (the analysis tool), which consisted of seven skills of coordinating thinking. The validity and reliability of the tool were confirmed by presenting it to a group of arbitrators and specialists in the field of history teaching methods, measurement and evaluation. The tool included (28) paragraphs in its final form. The research revealed a set of results, the most prominent of which is the inclusion of a large group of coordinating thinking skills in the history book for the fourth literary grade. The researchers reached the following results:
The history book for the fourth literary grade received (500) repetitions distributed among seven skills of coordinating thinking. The first skill received (92) repetitions and ranked first, the second skill received (81) repetitions and ranked third, while the third skill received (87) repetitions and ranked second. The fourth skill (53) repetitions ranked fifth, the fifth skill (74) repetitions ranked seventh, the sixth skill (50) repetitions ranked fourth, and finally the seventh skill (63) repetitions ranked sixth. Based on the results reached by the researchers, a number of conclusions, recommendations, and proposals were made.
The history book for the fourth literary grade received (500) repetitions distributed among seven skills of coordinating thinking. The first skill received (92) repetitions and ranked first, the second skill received (81) repetitions and ranked third, while the third skill received (87) repetitions and ranked second. The fourth skill (53) repetitions ranked fifth, the fifth skill (74) repetitions ranked seventh, the sixth skill (50) repetitions ranked fourth, and finally the seventh skill (63) repetitions ranked sixth. Based on the results reached by the researchers, a number of conclusions, recommendations, and proposals were made.
Keywords
Coordination Thinking Skills
History Book
Abstract
يهدف هذا البحث إلى ( تحليل محتوى كتاب التأريخ للصف الرابع الادبي في ضوء مهارات التفكير التنسيقي ), ومعرفة تكرارات كل مهارة والنسب المئوية بحسب الذي تم اعداده من قبل الباحثان، وقد اعتمد الباحثان المنهج الوصفي مستخدماً اسلوب تحليل المحتوى الذي هو احد اساليب المنهج الوصفي ، واعد الباحثان (أداة التحليل) وتكونت من سبع مهارات للتفكير التنسيقي، وتم التأكد من صدق وثبات الاداة من خلال عرضها على مجموعة من المحكمين والمتخصصين في مجال طرائق تدريس التاريخ والقياس والتقويم وقد تضمنت الاداة (28) فقرة بصورتها النهائية, واظهر البحث مجموعة من النتائج ابرزها تضمين مجموعة كبيرة من مهارات التفكير التنسيقي في كتاب التأريخ للصف الرابع الادبي, وتوصل الباحثان إلى النتائج الاتية:
حصل كتاب التأريخ للصف الرابع الادبي على (500) تكراراً موزعاً على سبع مهارات التفكير التنسيقي فكانت مهارة الاولى (92) تكراراً وحصلت على المرتبة الاولى, والمهارة الثانية (81) تكراراً وحصلت على المرتبة الثالثة, بينما المهارة الثالثة (87) تكراراً وحصلت على المرتبة الثانية, والمهارة الرابعة (53) تكراراً وحصلت على المرتبة الخامسة, والمهارة الخامسة (74) تكراراً وحصلت على المرتبة السابعة, والمهارة السادسة (50) تكراراً وحصلت على المرتبة الرابعة, واخيراً المهارة السابعة (63) تكراراً وحصلت على المرتبة السادسة .
وبناء على ما تم التوصل اليه من نتائج من قبل الباحثان تم وضع عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .
حصل كتاب التأريخ للصف الرابع الادبي على (500) تكراراً موزعاً على سبع مهارات التفكير التنسيقي فكانت مهارة الاولى (92) تكراراً وحصلت على المرتبة الاولى, والمهارة الثانية (81) تكراراً وحصلت على المرتبة الثالثة, بينما المهارة الثالثة (87) تكراراً وحصلت على المرتبة الثانية, والمهارة الرابعة (53) تكراراً وحصلت على المرتبة الخامسة, والمهارة الخامسة (74) تكراراً وحصلت على المرتبة السابعة, والمهارة السادسة (50) تكراراً وحصلت على المرتبة الرابعة, واخيراً المهارة السابعة (63) تكراراً وحصلت على المرتبة السادسة .
وبناء على ما تم التوصل اليه من نتائج من قبل الباحثان تم وضع عدد من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات .
Keywords
كتاب التأريخ، مهارات التفكير التنسيقي