Abstract
The current article sets out to inspect the applicability of Mikhail Bakhtin's concepts of polyphony to Ahmed Saadawi's "Frankenstein in Baghdad". It aims to clarify and divulge the narration method in Saadawi's Frankenstein in Baghdad, which showcases a narrative discursive style in line with Bakhtin's concept of a polyphonic novel. The essential question of this argument is ‘What are the main characteristics of polyphonic narrative in this novel in light of Bakhtin?’ Delving into this question helps illuminate how these characteristics imbue the overall meaning of the literary work. Through Bakhtin's lens, the article tries to unravel the intricate conversations within Frankenstein in Baghdad, exploring how various voices harmonize, clash, and ultimately contribute to the complicated layers of meaning. The study presents a unique viewpoint on the cultural variety and social divisions in contemporary Iraq. In conclusion, the article shows that the polyphonic structure is an inherent aspect of Frankenstein in Baghdad through the presence of a tandem narrative, adventurous hero, multiple narrators, diversity of ideologies, and the carnivalesque realm. It also finds that Saadawi employs multiple voices and perspectives in a constant interplay of dialogue and response.
Keywords
Bakhtin
Carnivalesque
Frankenstein
polyphony
Whatisiname
Abstract
يهدف هذا المقال إلى التحقق من مدى انطباق مفاهيم ميخائيل باختين حول تعدد الأصوات على رواية أحمد السعداوي "فرانكشتاين في بغداد". ويوضح أسلوب السرد في رواية "فرانكنشتاين في بغداد" للسعداوي، والتي تعرض أسلوبا خطابيا روائيا يتوافق مع مفهوم باختين للرواية متعددة الأصوات. السؤال الأساسي في هذه المقالة هو "ما هي الخصائص الرئيسية للسرد متعدد الأصوات في هذه الرواية في ضوء مفاهيم باختين؟” إن الخوض في هذا السؤال يساعد في إلقاء الضوء على كيفية تشبع هذه الخصائص بالمعنى العام للعمل الأدبي. ومن خلال عدسة باختين، يحاول المقال كشف المحادثات المعقدة داخل "فرانكنشتاين في بغداد"، واستكشاف كيفية انسجام الأصوات المختلفة وتصادمها، وفي نهاية المطاف المساهمة في فهم طبقات المعناني المعقدة. تقدم الدراسة وجهة نظر فريدة حول التنوع الثقافي والانقسامات الاجتماعية في العراق المعاصر. وتخلص الدراسة الى أن البنية المتعددة الأصوات هي جانب متأصل في رواية فرانكنشتاين في بغداد من خلال وجود السرد الترادفي، والبطل المغامر، وتعدد الرواة، وتنوع الأيديولوجيات، والجو الكرنفالي. ووجدت أيضًا أن السعداوي يستخدم أصواتًا ووجهات نظر متعددة في تفاعل مستمر بين الحوار والاستجابة.
Keywords
باختين، الكرنفال، فرانكشتاين، تعدد الأصوات، الشسمة