Abstract
The current study aimed to identify the role of Employee Empowerment in reducing Psychological Withdrawal in The General Directorate of Education in Nineveh Governorate, While the problem of the current study crystallized in answering the most important question in it, which is: Does Employee Empowerment have a role in reducing Psychological Withdrawal? A set of sub-questions branched from it, and in order to achieve what the current study aimed at, it adopted the (descriptive-analytical) approach in presenting the theoretical intellectual framework, the practical framework, processing the collected data, analyzing it, and then interpreting it. The study population, which includes all the individuals working in the headquarters of the General Directorate of Education in Nineveh Governorate, was determined, and a random sample was selected, the size of which was (350) individuals working in the organization under study, as a representative sample of its community of (1985) individuals, and statistical packages were used. represented by (AMOS.v24, SPSS.v24), so that the study reached a set of conclusions, the most important of which are: the existence of a direct relationship and a significant effect between Employee Empowerment and reducing Psychological Withdrawal. The study concludes with a set of proposals that help the organization under study in reducing Psychological Withdrawal by using the four dimensions of Employee Empowerment (Freedom of Choice, Competence, Meaning, and Impact).
Keywords
Employee Empowerment
Psychological Withdrawal
The General Directorate of Education in Nineveh Governorate
Abstract
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور تمكين العاملين في الحد من الانسحاب النفسي في المديرية العامة للتربية في محافظة نينوى، في حين تبلورت مشكلة الدراسة الحالية في الإجابة عن أهم تساؤل فيها وهو: هل لتمكين العاملين دور في الحد من الانسحاب النفسي؟ ويتفرع منه مجموعة من التساؤلات، ولتحقيق ما هدفت إليه الدراسة الحالية تبنت المنهج (الوصفي التحليلي) في تقديمها للإطار الفكري النظري، والإطار العملي ومعالجة البيانات التي تم جمعها وتحليلها ومن ثم تفسيرها. وتم تحديد مجتمع الدراسة الذي يضم جميع الأفراد العاملين في ديوان المديرية العامة للتربية في محافظة نينوى، وتم اختيار عينة عشوائية، بلغ حجمها (350) فرداً من العاملين في المنظمة موضوعة الدراسة، بوصفها عينة ممثلة لمجتمعها البالغ (1985) فرداً، وتم الاستعانة بالحزم الإحصائية المتمثلة بـ(AMOS.v24, SPSS.v24)، لتتوصل الدراسة إلى مجموعة من الاستنتاجات تمثل أهمها: وجود علاقة طردية وتأثير معنوي بين تمكين العاملين والحد من الانسحاب النفسي. لتختتم الدراسة بمجموعة من المقترحات التي تساعد المنظمة موضوعة الدراسة في الحد من الانسحاب النفسي باستعمال أبعاد تمكين العاملين الأربعة (الكفاءة الذاتية، حرية الاختيار، المعنى، والتأثير).
Keywords
تمكين العاملين، الانسحاب النفسي، المديرية العامة للتربية في محافظة نينوى