Abstract
Glorious Quran, traditions, the hadiths of Imam Ali
and the knowledge ALAH Almighty granted to Ahlalbayt
constitute the main sources of the thought of Lady Fatima
al-Zahra. Such a noble lady is gifted with many blessings:
the bless of chastity as stated in Glorious Quran:
"And Allah only wishes to remove all abomination from
you, ye members of the Family, and to make you pure and
spotless", Al-Ahzab 33 . So, the lady speaks in line what
He plan for the People of the House. The current paper
is meant to explain the Quranic meanings employed by
Lady Al-Zahra, peace be upon her, in her sermon, and the
various connotations included in the contexts in which
they were mentioned, and to explicate the cognitive and
emotional goal the lady wanted in addressing the Companions
of the Prophet and in reminding them of what
they should do. Everything done in paper depends on an
interpretive approach based on searching for the explicit
and implicit connotations.
and the knowledge ALAH Almighty granted to Ahlalbayt
constitute the main sources of the thought of Lady Fatima
al-Zahra. Such a noble lady is gifted with many blessings:
the bless of chastity as stated in Glorious Quran:
"And Allah only wishes to remove all abomination from
you, ye members of the Family, and to make you pure and
spotless", Al-Ahzab 33 . So, the lady speaks in line what
He plan for the People of the House. The current paper
is meant to explain the Quranic meanings employed by
Lady Al-Zahra, peace be upon her, in her sermon, and the
various connotations included in the contexts in which
they were mentioned, and to explicate the cognitive and
emotional goal the lady wanted in addressing the Companions
of the Prophet and in reminding them of what
they should do. Everything done in paper depends on an
interpretive approach based on searching for the explicit
and implicit connotations.
Keywords
interpretive approach.
Meanings of the Holy Quran
sermon of Lady Fatima Al-Zahra
Abstract
g يُشكّلُ القرآنُ الكريمُ والسنّةُ النبويةُ الشريفةُ وأحاديثُ الإمامِ عيٍّ
فضاً عن العلم الّلدنّّي ،h المصادر الرئيسةَ لعلومِ السيّدةِ فاطمة الزهراء
الذين اختصّهم بكراماتٍ جمّةٍ، وفي b الذي وهبهُ اللهُ عزَّ وجلَّ لأهلِ البيتِ
مقدّمتها كرامةُ التطهرِ التي نصَّ عليها القرآنُ الكريمُ في قولهِ تعالى:﴿ إِنَّاَ
،) يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾)الأحزاب 33
ومن هنا فإنَّ ما ستتحدّثُ به السيّدةُ الزهراءُ سيكون مُنخرطاً في هذا المنهجِ
وسيتكفّلُ هذا البحثُ ببيانِ . b الرّباني الذي اختطّهُ اللهُ تعالى لأهلِ البيتِ
في خطبتها، والدلالاتِ h المعاني القرآنيةِ التي استلهمتها السيّدةُ الزهراءُ
المتنوّعةِ التي تضمّنتها السّياقاتُ الذي وردتْ فيها، وبيانِ الهدفِ المعرفيّ
وسلم، s وهي تُُخاطبُ أصحابَ النبيّ h والوجدانيّ الذي أرادتهُ
وتذكّرهم با يجبُ عليهم أنْ يتذكّروه وهم ينظرون إلى تفاصيلِ الواقعةِ التي
تتحدّثُ بشأنها. وهذا كلّه يظهر من خالِ الاستنادِ إلى منهج تأوييٍّ يقوم
عى البحث عن الدلالاتِ الظاهرةِ والباطنةِ في النصوص.
فضاً عن العلم الّلدنّّي ،h المصادر الرئيسةَ لعلومِ السيّدةِ فاطمة الزهراء
الذين اختصّهم بكراماتٍ جمّةٍ، وفي b الذي وهبهُ اللهُ عزَّ وجلَّ لأهلِ البيتِ
مقدّمتها كرامةُ التطهرِ التي نصَّ عليها القرآنُ الكريمُ في قولهِ تعالى:﴿ إِنَّاَ
،) يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾)الأحزاب 33
ومن هنا فإنَّ ما ستتحدّثُ به السيّدةُ الزهراءُ سيكون مُنخرطاً في هذا المنهجِ
وسيتكفّلُ هذا البحثُ ببيانِ . b الرّباني الذي اختطّهُ اللهُ تعالى لأهلِ البيتِ
في خطبتها، والدلالاتِ h المعاني القرآنيةِ التي استلهمتها السيّدةُ الزهراءُ
المتنوّعةِ التي تضمّنتها السّياقاتُ الذي وردتْ فيها، وبيانِ الهدفِ المعرفيّ
وسلم، s وهي تُُخاطبُ أصحابَ النبيّ h والوجدانيّ الذي أرادتهُ
وتذكّرهم با يجبُ عليهم أنْ يتذكّروه وهم ينظرون إلى تفاصيلِ الواقعةِ التي
تتحدّثُ بشأنها. وهذا كلّه يظهر من خالِ الاستنادِ إلى منهج تأوييٍّ يقوم
عى البحث عن الدلالاتِ الظاهرةِ والباطنةِ في النصوص.
Keywords
معاني القرآن الكريم ، خطبة السيدة فاطمة الزهراء ( علها السلام ) ، منهج تاويلي .