Abstract
This research examines South Korea\\\\'s treaty incorporation methods by showing that its monist constitutional framework under Article 6(1) grants treaty laws domestic effect yet functional pluralism exists in practice. The courts use treaties at different levels of directness based on the nature of the subject matter and the clarity of the norms and the level of legislative backing. The Korean National Assembly maintains minimal involvement in treaty matters after the ratification process while the lack of a defined self-execution doctrine leads to inconsistent legal application and unclear interpretations. It should be noted that this research positions Korea within global constitutional pluralism through comparative analysis with Japan and four European nations (France, Germany and the United Kingdom) to show how treaty incorporation depends on judicial discretion and legislative involvement and institutional coordination.
This research proposes specific reforms to clarify judicial enforceability standards and boost legislative involvement to achieve better doctrinal consistency and institutional alignment. Hence, this research presents Korea\\\\'s treaty integration system as a practical pluralist model which follows modern global constitutional developments.
This research proposes specific reforms to clarify judicial enforceability standards and boost legislative involvement to achieve better doctrinal consistency and institutional alignment. Hence, this research presents Korea\\\\'s treaty integration system as a practical pluralist model which follows modern global constitutional developments.
Keywords
comparative
constitutional law
Constitutional Monism
Domestic Application of International Law
Functional Pluralism
International Legal Obligations
judicial discretion
Legislative Implementation
Self-Executing Treaties
South Korean Constitution
Treaty Incorporation
Abstract
تتناول هذه الدراسة نموذج كوريا الجنوبية في إدماج المعاهدات، ويجادل بأن دستورها، رغم اعتماده نهجًا أحاديًا شكليًا من خلال منح المعاهدات نفس الأثر القانوني للقانون المحلي بموجب المادة 6 (1) فإن الممارسة المؤسسية تعكس نظامًا تعدديًا وظيفيًا. إذ تطبّق المحاكم المعاهدات بدرجات متفاوتة من المباشرة، تبعًا لطبيعة الموضوع، ووضوحه المعياري، ومستوى الدعم التشريعي المتاح. وتضطلع الجمعية الوطنية بدور محدود بعد التصديق، كما أن غياب نظرية واضحة بشأن التنفيذ الذاتي يُسهم في تعميق حالة عدم اليقين القانوني. ومن خلال تحليل مقارن يشمل اليابان، وفرنسا، وألمانيا، والمملكة المتحدة، يضع المقال التجربة الكورية ضمن اتجاه أوسع في التعددية الدستورية، حيث يُدار إدماج المعاهدات عبر التقدير القضائي، والانخراط التشريعي، والتنسيق المؤسسي.
وبدلًا من الدعوة إلى إصلاح هيكلي شامل، تقترح الدراسة هنا سلسلة من الإصلاحات المتوازنة مثل التوضيح القضائي لمعايير القابلية للتنفيذ، وتعزيز المشاركة التشريعية بهدف تقوية الاتساق القانوني مع الحفاظ على التوازن الدستوري. ومن خلال ذلك، تعد الدراسة هنا تأطير التجربة الكورية لا بوصفها انحرافًا عن نماذج الأحادية أو الثنائية، بل كنموذج عملي لإدماج تعددي يتماشى مع الاتجاهات الدستورية العالمية المعاصرة.
وبدلًا من الدعوة إلى إصلاح هيكلي شامل، تقترح الدراسة هنا سلسلة من الإصلاحات المتوازنة مثل التوضيح القضائي لمعايير القابلية للتنفيذ، وتعزيز المشاركة التشريعية بهدف تقوية الاتساق القانوني مع الحفاظ على التوازن الدستوري. ومن خلال ذلك، تعد الدراسة هنا تأطير التجربة الكورية لا بوصفها انحرافًا عن نماذج الأحادية أو الثنائية، بل كنموذج عملي لإدماج تعددي يتماشى مع الاتجاهات الدستورية العالمية المعاصرة.
Keywords
دمج المعاهدات ، الأحادية الدستورية ، التعددية الوظيفية ، الدستور الكوري الجنوبي ، التطبيق الداخلي للقانون الدولي ، السلطة التقديرية القضائية ، التنفيذ التشريعي ، الالتزامات القانونية الدولية ، القانون الدستوري المقارن ، المعاهدات ذاتية التنفيذ