Abstract
The transformation in the form and nature of the institutional system in Iraq
after the year 2018 provided ample spaces to exercise the role played by government
institutions by adopting a system of standards that allow ministries to achieve
impressive and sustainable levels of performance that meet the expectations of
those concerned with them. The Ministry has always been committed to advancing
the institutional reality by adhering to the controls of managing the institutional
performance evaluation of the ministries issued by the General Secretariat of
the Council of Ministers, where a coordinating team and a prevailing team were
formed to support and document the institutional performance of the Ministry by
embodying the role of the institutional performance of the Ministry in what is known
as (the case document). The problem of the research emerged, is that the ministry
needs to develop an appropriate administrative structure to ensure its success by
evaluating its status during the course of excellence, to understand the strength
points, and opportunities for improvement (potential gaps), as well as the need
to establish a basic structure for the ministry's management system in harmony
with the ministries that advanced with distinction. The aim of the research is to
know the (first) self-evaluation of the ministry through the two the case documents
for the years (2018, 2020) through a RADAR logic and comparison between them,
knowing that the final evaluation of the ministry and all Iraqi ministries rests with
the General Secretariat of the Council of Ministers being the official sponsor of the
subject. The most important results obtained from the research is that the self-
assessment of the case document in 2018 was (96%) and in 2020 was (244%).
after the year 2018 provided ample spaces to exercise the role played by government
institutions by adopting a system of standards that allow ministries to achieve
impressive and sustainable levels of performance that meet the expectations of
those concerned with them. The Ministry has always been committed to advancing
the institutional reality by adhering to the controls of managing the institutional
performance evaluation of the ministries issued by the General Secretariat of
the Council of Ministers, where a coordinating team and a prevailing team were
formed to support and document the institutional performance of the Ministry by
embodying the role of the institutional performance of the Ministry in what is known
as (the case document). The problem of the research emerged, is that the ministry
needs to develop an appropriate administrative structure to ensure its success by
evaluating its status during the course of excellence, to understand the strength
points, and opportunities for improvement (potential gaps), as well as the need
to establish a basic structure for the ministry's management system in harmony
with the ministries that advanced with distinction. The aim of the research is to
know the (first) self-evaluation of the ministry through the two the case documents
for the years (2018, 2020) through a RADAR logic and comparison between them,
knowing that the final evaluation of the ministry and all Iraqi ministries rests with
the General Secretariat of the Council of Ministers being the official sponsor of the
subject. The most important results obtained from the research is that the self-
assessment of the case document in 2018 was (96%) and in 2020 was (244%).
Keywords
Form of European Institution for Quality Management. RADAR logic.
Abstract
اتاح التحول في شكل وطبيعة النظام المؤسسي في العراق بعد عام 2018 فضاءات
واسعة لممارسة الدور الذي تلعبه المؤسسات الحكومية من خلال اعتماد منظومة معايير
التي تتيح للوزارات تحقيق مستويات اداء باهرة ومستدامة بما يلبي توقعات المعنيين بها (1)،
دأبت الوزارة على نفسها النهوض بالواقع المؤسسي من خلال الالتزام بضوابط ادارة تقييم
الاداء المؤسسي للوزارات الصادرة من الامانة العامة لمجلس الوزراء حيث تم تشكيل فريق
تنسيقي وفريق ساند لدعم وتوثيق الاداء المؤسسي للوزارة عن طريق تجسيد دور الاداء
المؤسسي للوزارة بما يعرف بـ((وثيقة الحالة))، برزت مشكلة البحث هو ان الوزارة
بحاجة الى وضع اطار اداري مناسب لضمان نجاحها من خلال تقييم وضعها خلال مسيرة
التميز ولفهم نقاط القوة وفرص التحسين (الفجوات المحتملة) وكذلك ضرورة وضع هيكل
اساسي لنظام ادارة الوزارة بشكل يتناغم مع الوزارات القرينة والمتقدمة بالتميز، الهدف
من البحث هو معرفة التقييم الذاتي (الاولي) للوزارة من خلال وثيقتي الحالة لعامي
(2020،2018) عن طريق منطق RADAR والمقارنة بينهما، علماً ان التقييم النهائي
للوزارة وجميع الوزارات العراقية يقع على عاتق الامانة العامة لمجلس الوزراء كونها
الراعي الرسمي للموضوع، ان اهم النتائج المأخوذة من البحث هو ان التقييم الذاتي لوثيقة
الحالة لعام 2018 كان ((%96)) و2020 كان ((%244)).
واسعة لممارسة الدور الذي تلعبه المؤسسات الحكومية من خلال اعتماد منظومة معايير
التي تتيح للوزارات تحقيق مستويات اداء باهرة ومستدامة بما يلبي توقعات المعنيين بها (1)،
دأبت الوزارة على نفسها النهوض بالواقع المؤسسي من خلال الالتزام بضوابط ادارة تقييم
الاداء المؤسسي للوزارات الصادرة من الامانة العامة لمجلس الوزراء حيث تم تشكيل فريق
تنسيقي وفريق ساند لدعم وتوثيق الاداء المؤسسي للوزارة عن طريق تجسيد دور الاداء
المؤسسي للوزارة بما يعرف بـ((وثيقة الحالة))، برزت مشكلة البحث هو ان الوزارة
بحاجة الى وضع اطار اداري مناسب لضمان نجاحها من خلال تقييم وضعها خلال مسيرة
التميز ولفهم نقاط القوة وفرص التحسين (الفجوات المحتملة) وكذلك ضرورة وضع هيكل
اساسي لنظام ادارة الوزارة بشكل يتناغم مع الوزارات القرينة والمتقدمة بالتميز، الهدف
من البحث هو معرفة التقييم الذاتي (الاولي) للوزارة من خلال وثيقتي الحالة لعامي
(2020،2018) عن طريق منطق RADAR والمقارنة بينهما، علماً ان التقييم النهائي
للوزارة وجميع الوزارات العراقية يقع على عاتق الامانة العامة لمجلس الوزراء كونها
الراعي الرسمي للموضوع، ان اهم النتائج المأخوذة من البحث هو ان التقييم الذاتي لوثيقة
الحالة لعام 2018 كان ((%96)) و2020 كان ((%244)).
Keywords
انموذج المؤسسة الاوربية لإدارة الجودة؛ منطق RADAR.