Abstract
The current research aims to measure the written expression skills of students of the Arabic Language Department. The research community consists of female students of the Department of Arabic Language, the first stage of the academic year (2022-2023), whose number is (177) students, and a test was prepared to measure the skills of written expression consisting of (28) skills in its final form after extracting the psychometric characteristics of sincerity and constancy,The test was applied to the research sample consisting of (50) female students, and to analyze the data and extract the results, the statistical bag for social sciences (sspss) was used
and it became clear from the results of the statistical analyzes that the female students have difficulty in expressive writing; This is due to their lack of sufficient written expression skills, and in the light of the results, the research concluded that teachers should pay attention to developing students' written expression skills by using methods and modern strategies suitable for developing these skills.
and it became clear from the results of the statistical analyzes that the female students have difficulty in expressive writing; This is due to their lack of sufficient written expression skills, and in the light of the results, the research concluded that teachers should pay attention to developing students' written expression skills by using methods and modern strategies suitable for developing these skills.
Keywords
Department of Arabic Language
Written expression skills
Abstract
يهدف البحث الحالي الى قياس مهارات التعبير الكتابي لدى طلبة قسم اللغة العربية، اعتمدت الباحثة المنهج الوصفي في مقاربة العينة، إذ يتكون مجتمع البحث من طالبات قسم اللغة العربية المرحلة الأولى للعام الدراسي( 2022- 2023)،البالغ عددهن (177) طالبة، وقد تم اعداد اختبار لقياس مهارات التعبير الكتابي مكون من (28) مهارة بصيغته النهائية بعد استخراج الخصائص السايكومترية من صدق وثبات، وتم تطبيق الاختبار على عينة البحث المكونة من (50) طالبة، ولتحليل البيانات واستخراج النتائج تم الاستعانة بالحقيبة الإحصائية للعلوم الاجتماعية sspss))، واتضح من النتائج التي اسفرت عنها التحليلات الإحصائية ان الطالبات يواجهن صعوبة في الكتابة التعبيرية؛ وذلك لعدم امتلاكهن مهارات التعبير الكتابي الكافية، وفي ضوء النتائج توصل البحث الى ضرورة اهتمام المدرسين بتنمية مهارات التعبير الكتابي.
Keywords
مهارات التعبير الكتابي، قسم اللغة العربية