Abstract
The current research aims to identify (measuring literary criticism skills among students in Arabic language departments)
In her research, the researcher followed the descriptive approach to determine the current research population of students in the Arabic language departments from the two stages (third and fourth stages) in the colleges of education at the University of Basra for the academic year (2023-2024). The researcher chose her research sample in a random way for all of them, their number reached (180) male and female students, and the researcher prepared a tool. For the research, it is a test to measure literary criticism skills, consisting of (30) items. The test was applied to the research sample and using statistical methods in order to know the objectives set by the researcher through the results of the research.
The results of the research revealed that the research sample had a weakness in literary criticism skills, and in order to achieve the second goal, the researcher calculated the results according to the variable of the academic stage. The results were in favor of the fourth stage because they obtained a higher percentage than the third stage in the test of literary criticism skills….
In light of the results of the current research, the researcher concluded a number of conclusions, including:
The stagnation of the subject of literary criticism led to students’ aversion to it, which helped to weaken their level in the subject of literary criticism, which requires diversity in teaching methods and methods, involving students in the teaching process, and making them the important and basic focus of the educational process…
In order to complete this research, the researcher proposed conducting a number of The most important studies are:
Conducting an experimental study on building a program based on modern strategies for developing critical skills among university students.
In her research, the researcher followed the descriptive approach to determine the current research population of students in the Arabic language departments from the two stages (third and fourth stages) in the colleges of education at the University of Basra for the academic year (2023-2024). The researcher chose her research sample in a random way for all of them, their number reached (180) male and female students, and the researcher prepared a tool. For the research, it is a test to measure literary criticism skills, consisting of (30) items. The test was applied to the research sample and using statistical methods in order to know the objectives set by the researcher through the results of the research.
The results of the research revealed that the research sample had a weakness in literary criticism skills, and in order to achieve the second goal, the researcher calculated the results according to the variable of the academic stage. The results were in favor of the fourth stage because they obtained a higher percentage than the third stage in the test of literary criticism skills….
In light of the results of the current research, the researcher concluded a number of conclusions, including:
The stagnation of the subject of literary criticism led to students’ aversion to it, which helped to weaken their level in the subject of literary criticism, which requires diversity in teaching methods and methods, involving students in the teaching process, and making them the important and basic focus of the educational process…
In order to complete this research, the researcher proposed conducting a number of The most important studies are:
Conducting an experimental study on building a program based on modern strategies for developing critical skills among university students.
Keywords
Literary criticism skills
Students of Arabic language departments
Abstract
يهدف البحث الحالي الى التعرف على (قياس مهارات النقد الادبي لدى طلبة أقسام اللغة العربية)
تبعت الباحثة في بحثها المنهج الوصفي ليتحدد مجتمع البحث الحالي لطلبة أقسام اللغة العربية من المرحلتين (المرحلة الثالثة والرابعة) في كليات التربية في جامعة البصرة للعام الدراسي (2023 _2024) اختارت الباحثة عينة بحثها بالطريقة العشوائية للجميع بلغ عددهم (180)طالباً وطالبة وأعدت الباحثة أداة للبحث وهي اختباراً لقياس مهارات النقد الأدبي المتكون من (30) فقرة وطُبق الاختبار على عينة البحث وباستعمال الوسائل الإحصائية لأجل معرفة الأهداف التي وضعتها الباحثة من خلال نتائج البحث,
اسفرت نتائج البحث عن إن عينة البحث لديها ضعف في مهارات النقد الأدبي ولأجل تحقيق الهدف الثاني قامت الباحثة بحساب النتائج حسب متغير المرحلة الدراسية كانت النتائج لصالح المرحلة الرابعة لحصولهم على نسبة اعلى من المرحلة الثالثة في اختبار مهارات النقد الأدبي... وفي ضوء نتيجة البحث الحالي استنتجت الباحثة عدد من الاستنتاجات منها:
جمود مادة النقد الأدبي ادى الى نفور الطلبة منها مما يساعد على ضعف مستواهم في مادة النقد الأدبي الأمر الذي يتطلب التنوع في طرائق التدريس واساليبها وإشراك الطلبة في عملية التدريس وجعلهم هم المحور المهم والأساسي في العملية التعليمية...
واستكمالاً لهذا البحث اقترحت الباحثة اجراء عدد من الدراسات أهمها:
اجراء دراسة تجريبية تتناول بناء برنامج على وفق الاستراتيجيات الحديثة لتنمية المهارات النقدية لدى طلبة المرحلة الجامعية.
تبعت الباحثة في بحثها المنهج الوصفي ليتحدد مجتمع البحث الحالي لطلبة أقسام اللغة العربية من المرحلتين (المرحلة الثالثة والرابعة) في كليات التربية في جامعة البصرة للعام الدراسي (2023 _2024) اختارت الباحثة عينة بحثها بالطريقة العشوائية للجميع بلغ عددهم (180)طالباً وطالبة وأعدت الباحثة أداة للبحث وهي اختباراً لقياس مهارات النقد الأدبي المتكون من (30) فقرة وطُبق الاختبار على عينة البحث وباستعمال الوسائل الإحصائية لأجل معرفة الأهداف التي وضعتها الباحثة من خلال نتائج البحث,
اسفرت نتائج البحث عن إن عينة البحث لديها ضعف في مهارات النقد الأدبي ولأجل تحقيق الهدف الثاني قامت الباحثة بحساب النتائج حسب متغير المرحلة الدراسية كانت النتائج لصالح المرحلة الرابعة لحصولهم على نسبة اعلى من المرحلة الثالثة في اختبار مهارات النقد الأدبي... وفي ضوء نتيجة البحث الحالي استنتجت الباحثة عدد من الاستنتاجات منها:
جمود مادة النقد الأدبي ادى الى نفور الطلبة منها مما يساعد على ضعف مستواهم في مادة النقد الأدبي الأمر الذي يتطلب التنوع في طرائق التدريس واساليبها وإشراك الطلبة في عملية التدريس وجعلهم هم المحور المهم والأساسي في العملية التعليمية...
واستكمالاً لهذا البحث اقترحت الباحثة اجراء عدد من الدراسات أهمها:
اجراء دراسة تجريبية تتناول بناء برنامج على وفق الاستراتيجيات الحديثة لتنمية المهارات النقدية لدى طلبة المرحلة الجامعية.
Keywords
طلبة أقسام اللغة العربية
مهارات النقد الأدبي