Abstract
The research aims to identify the future teachers' attitudes toward cloud computing in the Kingdom of Saudi Arabia from their point of view. The research adopted the descriptive approach, and a questionnaire was applied to a random sample of (370) male and female teachers in governmental and private general education schools in the Al-Jouf region, Saudi Arabia. The results of the research concluded that the reality of future teachers' attitudes towards cloud computing in the Kingdom of Saudi Arabia from their point of view is very high and that most areas of using computing are in the field of assessment, then teaching, and activities. The challenges of future teachers' attitudes toward cloud computing are recorded at a high level, particularly the technical challenges and personal challenges. There are also statistically significant differences at level (0.05 ≤ α) for each of the realities and challenges of using cloud computing from the point view of teachers in terms of males, government schools, and stage teachers.
Keywords
cloud computing
future readiness
teachers' attitudes
Abstract
هدفت الدراسة التعرف إلى اتجاهات المعلمين المستقبليه نحو الحوسبة السحابية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وطبقت استبانة على عينة عشوائية (370 معلم ومعلمة) بمدارس التعليم العام الحكومية والأهلية في منطقة الجوف بالمملكة العربية السعودية. توصلت أهم نتائج الدراسة إلى أن واقع اتجاهات المعلمين المستقبليه نحو الحوسبة السحابية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم كانت بدرجة كبيرة، وأن أكثر مجالات استخدام الحوسبة السحابية كان في مجال التقييم، ثم التدريس، ثم الأنشطة، وأن تحديات استخدام الحوسبة السحابية كانت بدرجة كبيرة، وكان أهمها التحديات الفنية ثم التحديات الشخصية. كما وجدت فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0.05≤α) لكل من واقع وتحديات اتجاهات المعلمين المستقبليه نحو الحوسبة السحابية في المملكة العربية السعودية من وجهة نظرهم تبعا لمتغيرات الدراسة لصالح الذكور والمدارس الحكومية ومعلمي المرحلة.
Keywords
اتجاهات المعلمين، الجاهزية للمستقبل، الحوسبة السحابية