Abstract
The music of poetry is one of the most prominent particularities which distinguishes
the poetry from other types of speech. It also has been considered under different titles,
by many literaties, just because the poetry would always need the music. A question
would arise in here: is it possible to restrict the music of Arabic poetry only to prosodic
rhythms and limit it to prosody, or could the poet just compose a poetry beyond the
prosodic measures while still has its own music?
This article tries to answer this question through inspecting some instances of poets
works. These instances include: elegy or qasida_ muwashshah - zajal-band and blank
verse.
We can find the fact that the musical diversity can be achieved both inside and outside
of the prosodic circles. It is also possible to synthesize prosodic meters with each other
in an elegy to reach the purpose and experience novel meters called new-found meters.
As the result of these experiences we can rely on the music of Taf’ilah (the formative
basis of a verse) and by transforming the music of the poetry enrich the poetry songs.
We shall notice this musical transformation in Arabic poetry which has passed through
many changes from past times up to now. This is an important and necessary matter for
any researcher who deals with any aspects of the poetry research and poetic cases
the poetry from other types of speech. It also has been considered under different titles,
by many literaties, just because the poetry would always need the music. A question
would arise in here: is it possible to restrict the music of Arabic poetry only to prosodic
rhythms and limit it to prosody, or could the poet just compose a poetry beyond the
prosodic measures while still has its own music?
This article tries to answer this question through inspecting some instances of poets
works. These instances include: elegy or qasida_ muwashshah - zajal-band and blank
verse.
We can find the fact that the musical diversity can be achieved both inside and outside
of the prosodic circles. It is also possible to synthesize prosodic meters with each other
in an elegy to reach the purpose and experience novel meters called new-found meters.
As the result of these experiences we can rely on the music of Taf’ilah (the formative
basis of a verse) and by transforming the music of the poetry enrich the poetry songs.
We shall notice this musical transformation in Arabic poetry which has passed through
many changes from past times up to now. This is an important and necessary matter for
any researcher who deals with any aspects of the poetry research and poetic cases
Keywords
moving beyond the prosodic measures
Poetry music
Prosodic meters
Synthesize prosodic meters.
Abstract
موسیقی الشعر من أبرز السمات التي تمّیز الشعر عن غیره من الکلام، وتعّرض لها کثیرون من الأدباء. لکن السؤال: هل یمکن تحدید موسیقی الشعر العربي بالأوزان العروضیة أم یجوز أن یقول
الشاعر ما هو خارج أحیانا عن المعاییر الخلیلیة ؟ في البحث نحاول أن نجیب عن هذا السؤال مع دراسة
نماذج من أشعار الشعراء العرب من القصیدة والمو ّشح والزجل والبند والشعر الحّر. و نجد أ ّن التنّوع
الموسیقي میسر عن طریق التنویع داخل دوائر عروضیة و خارجا عنها و میسر أیضا عن طریق مزج
البحور في القصیدة الواحدة و تجریب الأوزان الجدیدة التي ُسّمیت بأوازن المولـّدین، و کان من نتیجة هذه التجارب الاعتماد علی موسیقی التفعیلة وىکذا استمّر الحدیث عن تطور موسیقی الشعر الذي یترتّب علیه
إثراء النغم الشعري. وحاولنا أن نری تطّور الصورة الموسیقیة في الشعر العربي الذي شيد حرکا ٍت ثوریة
کبیرة بدأت منذ فترة مبکرة إلی عصرنا الحدیث، وهذا أمر ضروري ومهم لکل من یتناول جانبا من جوانب القضایا الشعریة
الشاعر ما هو خارج أحیانا عن المعاییر الخلیلیة ؟ في البحث نحاول أن نجیب عن هذا السؤال مع دراسة
نماذج من أشعار الشعراء العرب من القصیدة والمو ّشح والزجل والبند والشعر الحّر. و نجد أ ّن التنّوع
الموسیقي میسر عن طریق التنویع داخل دوائر عروضیة و خارجا عنها و میسر أیضا عن طریق مزج
البحور في القصیدة الواحدة و تجریب الأوزان الجدیدة التي ُسّمیت بأوازن المولـّدین، و کان من نتیجة هذه التجارب الاعتماد علی موسیقی التفعیلة وىکذا استمّر الحدیث عن تطور موسیقی الشعر الذي یترتّب علیه
إثراء النغم الشعري. وحاولنا أن نری تطّور الصورة الموسیقیة في الشعر العربي الذي شيد حرکا ٍت ثوریة
کبیرة بدأت منذ فترة مبکرة إلی عصرنا الحدیث، وهذا أمر ضروري ومهم لکل من یتناول جانبا من جوانب القضایا الشعریة
Keywords
موسیقی الشعر، الأبحر العروضیة، الخروج عن العروض، مزج البحور