Abstract
In order to export legal knowledge, whether it is with the jurist or the judge, one of the doctrines of epistemology must be followed in providing evidence for all the knowledge that can be obtained. This evidence is what proves cognitive achievement and its validity. The choice of the cognitive doctrine in achievement is not based on a personal desire or subjective tendency of the researcher. Rather, it is the nature of scientific research that imposes on it the evidence and how to obtain knowledge from it.
Following the rational or positivist doctrine in inference is governed by the nature of the subject matter of inference. Researching material facts to arrive at the closest judgment to the incident requires extrapolating those presented facts, and formulating the judgment closest to them from what is produced by the inductive evidence. While applying the text to a specific fact by itself, it cannot be acted upon except in accordance with the rational evidence. The nature of knowledge attainment varies between the judge and the jurist, according to the goal that each of them seeks.
Following the rational or positivist doctrine in inference is governed by the nature of the subject matter of inference. Researching material facts to arrive at the closest judgment to the incident requires extrapolating those presented facts, and formulating the judgment closest to them from what is produced by the inductive evidence. While applying the text to a specific fact by itself, it cannot be acted upon except in accordance with the rational evidence. The nature of knowledge attainment varies between the judge and the jurist, according to the goal that each of them seeks.
Abstract
لتصدير المعرفة القانونية سواء كانت عند الفقيه أم لدى القاضي, لابد من اتباع أحد مذاهب نظرية المعرفة في تقديم الدليل على كل ما يمكن تحصيله من معرفة. وهذا الدليل هو الذي يثبت التحصيل المعرفي وصحته، ولا يكون اختيار المذهب المعرفي في التحصيل بناءً على رغبة شخصية أو ميل ذاتي لدى الباحث؛ وإنما طبيعة البحث العلمي هي التي تفرض عليه الدليل وكيفية تحصيل المعارف منه.
فاتباع المذهب العقلي أو المذهب الوضعي في الاستدلال يكون محكوماً بطبيعة موضوع الاستدلال. والبحث في وقائع مادية للوصول إلى الحكم الأقرب للواقعة يستلزم استقراء تلك الوقائع المعروضة, وصوغ الحكم الأقرب إليها مما ينتجه الدليل الاستقرائي، بينما تطبيق النص على واقعة معينة بذاتها, لا يمكن العمل به إلا بمقتضى الدليل العقلي. وتختلف طبيعة التحصيل المعرفي بين كل من القاضي والفقيه بحسب الغاية التي ينشدها كل منهما
فاتباع المذهب العقلي أو المذهب الوضعي في الاستدلال يكون محكوماً بطبيعة موضوع الاستدلال. والبحث في وقائع مادية للوصول إلى الحكم الأقرب للواقعة يستلزم استقراء تلك الوقائع المعروضة, وصوغ الحكم الأقرب إليها مما ينتجه الدليل الاستقرائي، بينما تطبيق النص على واقعة معينة بذاتها, لا يمكن العمل به إلا بمقتضى الدليل العقلي. وتختلف طبيعة التحصيل المعرفي بين كل من القاضي والفقيه بحسب الغاية التي ينشدها كل منهما
Keywords
المعرفة القانونية، الفقيه، القاضي نظرية المعرفة، القانون الوضعي.