Abstract
Rhythm is one of the most important artistic features that characterize poetic
creativity, and this feature has acquired a kind of constancy and stability, becoming one
of the rules that is difficult to break.Hence our starting point for this study, which seeks
to address the arts of internal rhythm in the poetry of Hazem Al Qartajani as a model
of Andalusian poetry, which the poet employed to express his experience, what are the
standards and tools that reveal the specificity of the poetic text, and how the poet
employed the elements of internal rhythmic formation to formulate his experience.This
study deals with the arts of internal rhythm in the poetry of Hazem Al-Qurtajani: the
free repetition of the sound isolated from its function, the dynamic repetition of functions
represented by the arts of (repetition, chanting, and alliteration), and the expanded
rhythmic repetition represented by (division and balancing).
creativity, and this feature has acquired a kind of constancy and stability, becoming one
of the rules that is difficult to break.Hence our starting point for this study, which seeks
to address the arts of internal rhythm in the poetry of Hazem Al Qartajani as a model
of Andalusian poetry, which the poet employed to express his experience, what are the
standards and tools that reveal the specificity of the poetic text, and how the poet
employed the elements of internal rhythmic formation to formulate his experience.This
study deals with the arts of internal rhythm in the poetry of Hazem Al-Qurtajani: the
free repetition of the sound isolated from its function, the dynamic repetition of functions
represented by the arts of (repetition, chanting, and alliteration), and the expanded
rhythmic repetition represented by (division and balancing).
Keywords
arts
Hazem Al-Qartajani
internal rhythm
music
poetic text
Abstract
ُيعّد الإيقاع من أهم السمات الفنية التي يتصف بها الإبداع الشعري، وقد اكتسبت هذه السمـة نوًعا من الثبات
والاستقرار، لتصبح من القواعد التي يصعب اختراقها.
ومـن هنا كان منطلقنا لهذه الد ارسة التي تسعى لتناول فنون الإيقاع الداخلي في شعر حـــازم القرطاجني
كأنموذ ًجا من نماذج الشعر الاندلسي، والتي وظفها الشاعر للتعبير عن تجربته، وما المقاييس والأدوات التي تكشف
عن خصوصية النص الشعري، وكيف طّوع الشاعر عناصر التشكيل الإيقاعي الداخلي لصياغة تجربته.
فتتناول هذه الدراسة من فنون الإيقاع الداخلي في شعر حازم القرطاجني: التك ارر الحّر للصوت المعزول عن دالته،
والتكرار الحركي للدوال المتمثل في فنون (التك ارر، والترديد، والجناس)، والتكـــــ ارر الإيقاعي الموسع المتمثل في
(التقسيم، والموازنة.
والاستقرار، لتصبح من القواعد التي يصعب اختراقها.
ومـن هنا كان منطلقنا لهذه الد ارسة التي تسعى لتناول فنون الإيقاع الداخلي في شعر حـــازم القرطاجني
كأنموذ ًجا من نماذج الشعر الاندلسي، والتي وظفها الشاعر للتعبير عن تجربته، وما المقاييس والأدوات التي تكشف
عن خصوصية النص الشعري، وكيف طّوع الشاعر عناصر التشكيل الإيقاعي الداخلي لصياغة تجربته.
فتتناول هذه الدراسة من فنون الإيقاع الداخلي في شعر حازم القرطاجني: التك ارر الحّر للصوت المعزول عن دالته،
والتكرار الحركي للدوال المتمثل في فنون (التك ارر، والترديد، والجناس)، والتكـــــ ارر الإيقاعي الموسع المتمثل في
(التقسيم، والموازنة.
Keywords
الإيقاع الداخلي
الموسيقى،
النص الشعري
حازم القرطاجني
فنون