Abstract
The aim of the current research is to identify the level of administrative applications of expert systems in educational leadership departments in light of the systems approach. To achieve the objectives of the research, the descriptive-analytical and survey method was adopted. The results showed that the level of availability of the knowledge base for expert systems in educational leadership departments (as inputs) was low. The level of availability of resources and software for expert systems in educational leadership departments (as transformational processes) came to be low, as well as the level of availability of the user interface for expert systems in educational leadership departments (as outputs) recorded a low degree. In light of the results of the research, the researcher recommended the necessity of holding continuous training courses for heads of educational leadership departments on how to take advantage of modern technologies and expert systems, including the applications of expert systems in educational institutions, as one of the helping factors in supporting decision-making, educating leaders about how to improve the use of Technology in management and leadership.
Keywords
administrative applications
educational leadership
expert systems
systems entrance
Abstract
هدف البحث الحالي إلى التعرف على مستوى التطبيقات الإدارية للأنظمة الخبيرة في أقسام القيادة التربوية في ضوء مدخل النظم، ولتحقيق أهداف البحث تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي والمسحي، كما تم استخدام الاستبانة كأداة للبحث، وتكونت عينة البحث من رؤساء أقسام القيادة التربوية في كليات التربية بالجامعات السعودية الحكومية، البالغ عددهم (25) رئيساً، وتوصل البحث إلى النتائج الآتية: أن مستوى توافر قاعدة المعرفة للأنظمة الخبيرة في أقسام القيادة التربوية (كمدخلات) جاء بدرجة منخفضة، كما أن مستوى توافر الموارد والبرمجيات للأنظمة الخبيرة في أقسام القيادة التربوية (كعمليات تحويلية) جاء بدرجة منخفضة، بينما جاء مستوى توافر واجهة المستخدم للأنظمة الخبيرة في أقسام القيادة التربوية (كمخرجات) بدرجة منخفضة، وفي ضوء نتائج البحث أوصى الباحث بضرورة عقد دورات تدريبية مستمرة لرؤساء أقسام القيادة التربوية على كيفية الاستفادة من التقنيات الحديثة والأنظمة الخبيرة، تضمين تطبيقات الأنظمة الخبيرة في المؤسسات التعليمية باعتباره من العوامل المساعدة في دعم اتخاذ القرار، توعية القيادات بالكيفية التي تزيد من تجويد استخدام التكنولوجيا في الإدارة والقيادة.
Keywords
التطبيقات الإدارية، الأنظمة الخبيرة، القيادة التربوية، مدخل النظم.