Abstract
Abstract:
The current research aims to identify the effect of the cognitive modeling strategy in developing systematic thinking skills in mathematics for second-grade middle school students. The research sample was randomly selected from Imam Al-Rida Intermediate School for Boys affiliated to the General Directorate of Education in Baghdad, Al-Rusafa I, and consisted of (60) students from the second-grade middle school, with (30) students in each group of the experimental and control research groups. The two groups were rewarded in the following variables (chronological age in months, intelligence, previous knowledge in mathematics, previous achievement, and the educational level of the parents). The experiment was applied in the first semester of the academic year (2024-2023) AD. The research tool was prepared, which is: a systemic thinking skill test consisting of (15) essay paragraphs. Using the alpha-Cronbach equation, the value of the stability coefficient was (0.86). The research tool was applied at the end of the experiment. After collecting the data and using appropriate statistical methods, the results showed that the students of the experimental group who studied using the cognitive modeling strategy outperformed the systemic thinking skill on Students in the control group who studied in the usual way, and in light of the results, a number of recommendations and proposals were made
The current research aims to identify the effect of the cognitive modeling strategy in developing systematic thinking skills in mathematics for second-grade middle school students. The research sample was randomly selected from Imam Al-Rida Intermediate School for Boys affiliated to the General Directorate of Education in Baghdad, Al-Rusafa I, and consisted of (60) students from the second-grade middle school, with (30) students in each group of the experimental and control research groups. The two groups were rewarded in the following variables (chronological age in months, intelligence, previous knowledge in mathematics, previous achievement, and the educational level of the parents). The experiment was applied in the first semester of the academic year (2024-2023) AD. The research tool was prepared, which is: a systemic thinking skill test consisting of (15) essay paragraphs. Using the alpha-Cronbach equation, the value of the stability coefficient was (0.86). The research tool was applied at the end of the experiment. After collecting the data and using appropriate statistical methods, the results showed that the students of the experimental group who studied using the cognitive modeling strategy outperformed the systemic thinking skill on Students in the control group who studied in the usual way, and in light of the results, a number of recommendations and proposals were made
Keywords
Keywords: Cognitive modeling strategy
systematic thinking skills
Abstract
المستخلص:
هدف البحث الحالي التعرف على اثر استراتيجية النمذجة المعرفية في تنمية مهارات التفكير المنظومي في مادة الرياضيات لطلبة الصف الثاني المتوسط ، وقد اختيرت عينة البحث اختياراً عشوائياً من متوسطة الامام الرضا للبنين التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الأولى وتكونت من (60) طالب من طلاب الصف الثاني المتوسط ، بواقع (30) طالب في كل مجموعة من مجموعتي البحث التجريبية و الضابطة ، وكوفئت المجموعتان في المتغيرات الآتية (العمر الزمني بالأشهر، و الذكاء، و المعرفة السابقة في مادة الرياضيات ، والتحصيل السابق ، و المستوى التعليمي للأبوين)، وطبقت التجربة في الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي (2024 – 2023) م ، وتم إعداد أداة البحث وهي: اختبار مهارة التفكير المنظومي مكون من (15) فقرة مقاليه وباستخدام معادلة الفا – كرو نباخ كانت قيمة معامل الثبات (0.86) تم تطبيق اداة البحث في نهاية التجربة وبعد تجميع البيانات واستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة، اظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا باستخدام استراتيجية النمذجة المعرفية في مهارة التفكير المنظومي على طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة الاعتيادية ، وفي ضوء النتائج تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات .
هدف البحث الحالي التعرف على اثر استراتيجية النمذجة المعرفية في تنمية مهارات التفكير المنظومي في مادة الرياضيات لطلبة الصف الثاني المتوسط ، وقد اختيرت عينة البحث اختياراً عشوائياً من متوسطة الامام الرضا للبنين التابعة للمديرية العامة لتربية بغداد الرصافة الأولى وتكونت من (60) طالب من طلاب الصف الثاني المتوسط ، بواقع (30) طالب في كل مجموعة من مجموعتي البحث التجريبية و الضابطة ، وكوفئت المجموعتان في المتغيرات الآتية (العمر الزمني بالأشهر، و الذكاء، و المعرفة السابقة في مادة الرياضيات ، والتحصيل السابق ، و المستوى التعليمي للأبوين)، وطبقت التجربة في الفصل الدراسي الاول من العام الدراسي (2024 – 2023) م ، وتم إعداد أداة البحث وهي: اختبار مهارة التفكير المنظومي مكون من (15) فقرة مقاليه وباستخدام معادلة الفا – كرو نباخ كانت قيمة معامل الثبات (0.86) تم تطبيق اداة البحث في نهاية التجربة وبعد تجميع البيانات واستخدام الوسائل الإحصائية المناسبة، اظهرت النتائج تفوق طلاب المجموعة التجريبية الذين درسوا باستخدام استراتيجية النمذجة المعرفية في مهارة التفكير المنظومي على طلاب المجموعة الضابطة الذين درسوا بالطريقة الاعتيادية ، وفي ضوء النتائج تم الخروج بعدد من التوصيات والمقترحات .
Keywords
الكلمات المفتاحية : استراتيجية النمذجة المعرفية ، مهارات التفكير المنظومي