Abstract
Children's theater is considered one of the interesting, exciting and influential artistic and dramatic tools in the field of consolidating science and human contents in the minds and conscience of children. It is reciprocal between theater and children, and it accommodates various artistic practices in terms of their early creative beginnings, artistic means, and goals.
The writer, Ammar Seif, played an important role in providing the children's theater with many texts that call for the development of thought, the expansion of knowledge, and the building of a mature and positive personality for children.
The research structure was divided into four chapters, the first chapter included the methodological framework and it contained (the research problem, its importance, its goal, its limits, definition of terminology), while the second chapter included the theoretical framework, which consisted of two sections: the first topic dealt with educational values and the second dealt with theater The third chapter was devoted to the procedural framework, and the fourth chapter dealt with the results and conclusions of the research, as well as recommendations and proposals.
The writer, Ammar Seif, played an important role in providing the children's theater with many texts that call for the development of thought, the expansion of knowledge, and the building of a mature and positive personality for children.
The research structure was divided into four chapters, the first chapter included the methodological framework and it contained (the research problem, its importance, its goal, its limits, definition of terminology), while the second chapter included the theoretical framework, which consisted of two sections: the first topic dealt with educational values and the second dealt with theater The third chapter was devoted to the procedural framework, and the fourth chapter dealt with the results and conclusions of the research, as well as recommendations and proposals.
Keywords
children's theatre
education
theatrical text
Values
Abstract
يتصف مسرح الطفل بكونه من الأدوات الفنية والدرامية الممتعة والمثيرة والمؤثرة في مجال ترسيخ العلوم والمضامين الانسانية في أذهان الأطفال ووجدانهم، إذ يُعد مسرح الطفل بكونه أداة تربوية وتعليمية وتثقيفية وتهذيبية متكاملة تضمن تفاعل الأطفال وتنمية مهارات تفكيرهم وترسيخ القيم التربوية والأخلاقية والعلمية في أذهانهم، وذلك لأنه يتبنى حواراً متبادلاً بين المسرح والأطفال، ويتسع لممارسات فنية متنوعة من حيث بداياتها الإبداعية الأولى ووسائلها الفنية وأهدافها. وقد كان للكاتب عمار سيف دوراً مهماً في رفد مسرح الطفل بالعديد من النصوص التي تدعو إلى تنمية الفكر وتوسيع المعرفة وبناء الشخصية الناضجة والإيجابية للأطفال.
توزعت هيكلية البحث على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول منها الاطار المنهجي وقد احتوى على (مشكلة البحث، أهميته، هدفه، حدوده، تحديد المصطلحات)، أما الفصل الثاني فتضمن الاطار النظري والذي تكون من مبحثين: تناول المبحث الأول القيم التربوية والثاني تناول مسرح الطفل، أما الفصل الثالث فقد خُصص للاطار الاجرائي، وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته فضلاً عن التوصيات والمقترحات .
توزعت هيكلية البحث على أربعة فصول، تضمن الفصل الأول منها الاطار المنهجي وقد احتوى على (مشكلة البحث، أهميته، هدفه، حدوده، تحديد المصطلحات)، أما الفصل الثاني فتضمن الاطار النظري والذي تكون من مبحثين: تناول المبحث الأول القيم التربوية والثاني تناول مسرح الطفل، أما الفصل الثالث فقد خُصص للاطار الاجرائي، وتناول الفصل الرابع نتائج البحث واستنتاجاته فضلاً عن التوصيات والمقترحات .
Keywords
القيم، التربية، النص المسرحي، مسرح الأطفال