Abstract
The current research aims to identify the effect of the Penta gran strategy on the achievement of fourth-grade science students and their linguistic integration. The researcher used the experimental design with partial control, with two groups: experimental and control. Al-Sajjad Secondary School for Boys was randomly selected from among the secondary and preparatory schools affiliated with the General Directorate of Education in Al-Qadisiyah. The research sample consisted of (60) students distributed equally between the two groups, with (30) students for the experimental group and (30) students for the control group. The two groups were selected randomly. The two groups were equal in variables (chronological age, intelligence, previous achievement, and academic integration). The scientific material taught to the experimental and control groups was determined by the first three chapters of the mathematics book for the fourth scientific grade((Mathematical season, equations and inequalities, bases and roots). (20) study plans were prepared for the experimental group according to the pentagram strategy and (20) study plans for the control group according to the traditional method. The two research tools were built, namely the achievement test and the academic integration scale. The achievement test was built, which consisted of (30) multiple-choice items, and the psychometric properties of the test were calculated. As for the other tool, which is the academic integration scale, (30) paragraphs were formulated, distributed among the areas of academic integration (cognitive, behavioral, emotional), with (10) paragraphs for each area, and the statistical properties of the scale were verified. After applying the two tools to the two research groups, the results showed that there was a statistically significant difference between the students' scores on the achievement test and on the academic integration scale in favor of the experimental group. Acoording of the results, the researcher concluded the effectiveness of the Penta gram strategy in students' achievement and academic integration, and also presented some suggestions and recommendations
Keywords
Academic Integration
Pentagram
Abstract
هدف البحث الحالي الى التعرف على اثر استراتيجية البنتا جرام في تحصيل طلاب الصف الرابع العلمي والاندماج الدراسي لديهم ، وقد استخدم الباحث التصميم التجريبي ذو الضبط الجزئي ذو المجموعتين التجريبية والضابطة، وقد اختيرت اعدادية السجاد للبنين عشوائيا من بين المدارس الثانوية والاعدادية التابعة للمديرية العامة لتربية القادسية حيث تكونت عينة البحث من (60) طالب موزعة بالتساوي على المجموعتين بواقع (30) طالب للمجموعة التجريبية و(30) طالب للمجموعة الضابطة ، اذ تم اختيار المجموعتين عشوائيا، حيث تم تكافؤ المجموعتين في متغيرات ( العمر الزمني، الذكاء، التحصيل السابق، الاندماج الدراسي )، وقد تحددت المادة العلمية التي درست للمجموعتين التجريبية والضابطة بالفصول الثلاثة الاولى من كتاب الرياضيات للصف الرابع العلمي ( المنطق الرياضي، المعادلات والمتباينات، الاسس والجذور) وتم اعداد (20) حطة دراسية للمجموعة التجريبية على وفق استراتيجية البنتا جرام و(20) خطة دراسية للمجموعة الضابطة على وفق الطريقة الاعتيادية وتم بناء اداتي البحث وهما الاحتبار التحصيلي ومقياس الاندماج الدراسية ،اذ تم بناء الاختبار التحصيلي الذي تكون من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد ، وتم حساب الخصائص السايكومترية للاختبار ، اما الاداة الاخرى وهي مقياس الاندماج الدراسي فقد تم صياغة (30) فقرة موزعة على مجالات الاندماج الدراسي ( المعرفي، السلوكي، العاطفي) بواقع (10) فقرة لكل مجال وتم التاكد من الخصائص الاحصائية للمقياس ، وبعد تطبيق الاداتين على مجموعتي البحث اظهرت النتائج ان هناك فرق دال احصائيا بين درجات الطلاب في الاختبار التحصيلي وعلى مقياس الاندماج الدراسي لصالح المجموعة التجريبية . وفي ضوء النتائج استنتج الباحث فاعلية استراتيجية البنتا جرام في تحصل الطلاب واندماجهم الدراسي كما تقدم ببعض المقترحات والتوصيات.
Keywords
البنتا جرام ، الاندماج الدراسي