Abstract
Custom is what people are reassured by and know, and it is realized in their hearts and they are familiar with it, based on the approval of reason, and it is not denied by people of sound taste. Jurists, ancient and modern, with their different schools of thought, have taken custom and considered it a guide upon which many rulings are based and a reference in interpreting texts and explaining what they aim at. Rulings and fatwas change with changes in custom and traditions.
Scholars divided custom into verbal and practical, and as they divided it into general and specific, and in all of these types it may be correct or corrupt.
If custom enters into worship, it is only in the means because worship is fixed and there is no room for opinion and reason in it and custom has a major role in transactions.
My research was entitled: (The Jurisprudential Effects Resulting from Custom) and consisted of an introduction, two chapters, and a conclusion:
The first chapter is on: The concept of custom, its authority, and issues related to it. It consists of seven demands and the second section: the jurisprudential effects resulting from custom. It consists of four demands and I ended my research with the conclusion where I summarized the results of my research.
Finally, I ask God Almighty to guide us all to serve His religion, for He is the All-Hearing, the Responsive.
Scholars divided custom into verbal and practical, and as they divided it into general and specific, and in all of these types it may be correct or corrupt.
If custom enters into worship, it is only in the means because worship is fixed and there is no room for opinion and reason in it and custom has a major role in transactions.
My research was entitled: (The Jurisprudential Effects Resulting from Custom) and consisted of an introduction, two chapters, and a conclusion:
The first chapter is on: The concept of custom, its authority, and issues related to it. It consists of seven demands and the second section: the jurisprudential effects resulting from custom. It consists of four demands and I ended my research with the conclusion where I summarized the results of my research.
Finally, I ask God Almighty to guide us all to serve His religion, for He is the All-Hearing, the Responsive.
Keywords
authority of custom
custom
effect of custom
Abstract
العُرف هو الأمر الذي اطمأنت إليه النفوس وعرفته، وتحقق في قرارتها وألفته، مستندة في ذلك إلى استحسان العقل، ولم ينكره أصحاب الذوق السليم. والفقهاء قديمًا وحديثًا -باختلاف مذاهبهم- قد أخذوا بالعُرف وعدوه دليلًا يبنى عليه كثير من الأحكام ،ومرجعًا في تفسير النصوص وبيان ما ترمي إليه. وتتغير الأحكام والفتاوى بتغير العُرف والعوائد.
قسَّم العلماء العُرف إلى قوليّ وعمليّ, وقسموه إلى عام وخاص، وهو بجميع هذه الأنواع قد يكون صحيحًا أو فاسدًا. وإذا دخل العُرف في العبادات فهو في الوسائل فقط ؛ لأن العبادات توقيفية، لا مجال للرأي والعقل فيها، والعُرف له دور كبير في المعاملات. وكان بحثي بعنوان: (الآثار الفقهية المترتبة على العُرف)حيث تألف من مقدمة ومبحثين وخاتمة، وعلى ما يأتي :
المبحث الأول كان في مفهوم العُرف وحجيته ومسائل تخصه، وتكون من سبعة مطالب، والمبحث الثاني كان في : الآثار الفقهية المترتبة على العُرف، وتكون من أربعة مطالب، ثم أنهيت بحثي بالخاتمة، حيث أوجزت فيها نتائج بحثي، ثم قائمة بمصادر البحث ومراجعه، داعيةً الله تعالى أن يوفقنا جميعا لخدمة دينه، إنه سميع مجيب .
قسَّم العلماء العُرف إلى قوليّ وعمليّ, وقسموه إلى عام وخاص، وهو بجميع هذه الأنواع قد يكون صحيحًا أو فاسدًا. وإذا دخل العُرف في العبادات فهو في الوسائل فقط ؛ لأن العبادات توقيفية، لا مجال للرأي والعقل فيها، والعُرف له دور كبير في المعاملات. وكان بحثي بعنوان: (الآثار الفقهية المترتبة على العُرف)حيث تألف من مقدمة ومبحثين وخاتمة، وعلى ما يأتي :
المبحث الأول كان في مفهوم العُرف وحجيته ومسائل تخصه، وتكون من سبعة مطالب، والمبحث الثاني كان في : الآثار الفقهية المترتبة على العُرف، وتكون من أربعة مطالب، ثم أنهيت بحثي بالخاتمة، حيث أوجزت فيها نتائج بحثي، ثم قائمة بمصادر البحث ومراجعه، داعيةً الله تعالى أن يوفقنا جميعا لخدمة دينه، إنه سميع مجيب .
Keywords
الآثار، الفقهية، على، العُرف، المترتبة