Abstract
The objective of the current research is to identify the reasons for the weakness of middle school students in reciting the Holy Quran from the point of view of the teachers of Islamic education. The sample consisted of (57) teachers and schools who study Islamic education in the intermediate stage in Abu Ghraib Education Directorate in Baghdad governorate, In order to achieve the objectives of the research, the researcher prepared a questionnaire consisting of (33) paragraphs in four areas (teacher, curriculum, teaching methods, student). The validity of the questionnaire was verified and the statistical analysis package (spss) ) To extract the results T showed:
1. The reasons for the weakness of middle school students in the recitation of the Holy Quran from the point of view of the teachers of Islamic education and all areas of the questionnaire (teacher, curriculum, teaching methods, student
2. There are statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the reasons of weakness of middle school students in reciting the Holy Quran from the point of view of teachers of Islamic education according to sex in favor of males.
In the light of the results, the research recommended: Making the subject of Islamic education not only studied by the specialists, and they are introduced training courses to learn the methods of teaching recitation and learn the appropriate steps to read the Quranic verses. And encourage teachers to teach recitation and motivate them through books of thanks and appreciation.
1. The reasons for the weakness of middle school students in the recitation of the Holy Quran from the point of view of the teachers of Islamic education and all areas of the questionnaire (teacher, curriculum, teaching methods, student
2. There are statistically significant differences at the level of significance (α = 0.05) in the reasons of weakness of middle school students in reciting the Holy Quran from the point of view of teachers of Islamic education according to sex in favor of males.
In the light of the results, the research recommended: Making the subject of Islamic education not only studied by the specialists, and they are introduced training courses to learn the methods of teaching recitation and learn the appropriate steps to read the Quranic verses. And encourage teachers to teach recitation and motivate them through books of thanks and appreciation.
Keywords
Islamic education
quran
reasons
recitation
students
teachers
Weakness
Abstract
هدف البحث الحالي التعرّف على أسباب ضعف طلاب المرحلة المتوسطة في تلاوة القرآن الكريم من وجهة نظر مدرسي التربية الاسلامية، تكوّنت عينة البحث من (57) مدرساً ومدرسة ممّن يدرسون التربية الاسلامية في المرحلة المتوسطة في مديرية تربية ابو غريب في محافظة بغداد، اختيروا بالطريقة القصدية، ونظرًا لطبيعة البحث اعتمد الباحث المنهج الوصفي، ولتحقيق أهداف البحث، أعد الباحث استبانة تكوّنت من (33) فقرة، في أربعة مجالات هي (المدرس، المنهاج الدراسي، طرائق التدريس، الطالب) وجرى التحقق من صدق الاستبانة وثباتها، واُعتمد برنامج الرزم في التحليل الإحصائي (spss) لاستخراج النتائج التي أظهرت:
1. إن أسباب ضعف طلاب المرحلة المتوسطة في تلاوة القرآن الكريم من وجهة نظر مدرسي التربية الاسلامية ولجميع مجالات الاستبانة(المدرس، المنهاج الدراسي، طرائق التدريس، الطالب).
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α =0.05) في أسباب ضعف طلاب المرحلة المتوسطة في تلاوة القرآن الكريم من وجهة نظر مدرسي التربية الاسلامية باختلاف الجنس لصالح الذكور.
و في ضوء النتائج أوصى البحث: جعل مادة التربية الاسلامية لا يدرسها إلا أصحاب التخصص، ويتم إدخالهم دورات تدريبية للتعرف على طرائق تدريس التلاوة ومعرفة الاطوار المناسبة لقراءة الآيات القرآنية. وتشجيع المدرسين على تدريس التلاوة وتحفيزهم من خلال كتب الشكر والتقدير.
1. إن أسباب ضعف طلاب المرحلة المتوسطة في تلاوة القرآن الكريم من وجهة نظر مدرسي التربية الاسلامية ولجميع مجالات الاستبانة(المدرس، المنهاج الدراسي، طرائق التدريس، الطالب).
2. وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة(α =0.05) في أسباب ضعف طلاب المرحلة المتوسطة في تلاوة القرآن الكريم من وجهة نظر مدرسي التربية الاسلامية باختلاف الجنس لصالح الذكور.
و في ضوء النتائج أوصى البحث: جعل مادة التربية الاسلامية لا يدرسها إلا أصحاب التخصص، ويتم إدخالهم دورات تدريبية للتعرف على طرائق تدريس التلاوة ومعرفة الاطوار المناسبة لقراءة الآيات القرآنية. وتشجيع المدرسين على تدريس التلاوة وتحفيزهم من خلال كتب الشكر والتقدير.
Keywords
أسباب، ضعف، طلاب، تلاوة، القرآن الكريم، المدرسين، التربية الاسلامية