Abstract
The three civilizational sources that constitute the convictions of the Islamic cognitive mind are:
First: The religious text: (The Holy Qur'an, the Sunnah of the Prophet, the Sunnah of the Ahl al-Bayt, and the aphorism of the Companions and the Followers).
Second: Practice or Practical Experience: It consists of the era of the First Caliphate (40 AH), the Umayyad Era (132 AH), the Abbasid Era (656 AH), and the Ottoman Empire (1924 AD).
Third: Religious thought: It consists of interpretations of the Qur'anic text and explanations of the hadith.
It will be clear through some evidence and examples the importance and role of reality in two things: first: understanding the text. The second is the control of the fatwa and its relation to time and place.
In order to talk about reality and the importance of reading it in solving and understanding many matters and jurisprudential rulings, we make the research with the following demands:
The first topic: the concept of reality and its importance .
The second topic: Reality and the theory of the effect of time and space on Shari'a rulings .
The researcher concluded that the jurist's evocation of reality in its temporal and spatial format will give him deeper dimensions in achieving the jurisprudential position, and that the theory of time and place and the change of topics will help the jurist to go out in his search for the space of the text and its topics to the space of social reality.
First: The religious text: (The Holy Qur'an, the Sunnah of the Prophet, the Sunnah of the Ahl al-Bayt, and the aphorism of the Companions and the Followers).
Second: Practice or Practical Experience: It consists of the era of the First Caliphate (40 AH), the Umayyad Era (132 AH), the Abbasid Era (656 AH), and the Ottoman Empire (1924 AD).
Third: Religious thought: It consists of interpretations of the Qur'anic text and explanations of the hadith.
It will be clear through some evidence and examples the importance and role of reality in two things: first: understanding the text. The second is the control of the fatwa and its relation to time and place.
In order to talk about reality and the importance of reading it in solving and understanding many matters and jurisprudential rulings, we make the research with the following demands:
The first topic: the concept of reality and its importance .
The second topic: Reality and the theory of the effect of time and space on Shari'a rulings .
The researcher concluded that the jurist's evocation of reality in its temporal and spatial format will give him deeper dimensions in achieving the jurisprudential position, and that the theory of time and place and the change of topics will help the jurist to go out in his search for the space of the text and its topics to the space of social reality.
Keywords
Islamic rulings
jurisprudence of jihad as a model
Reality and its effects
Abstract
إن المصادر الحضارية التي تشكل قناعات العقل المعرفي الإسلامي ثلاثة، هي:
أولاً: النص الديني- وهو عبارة عن: (القرآن الكريم ، والسنة النبوية وسنة أهل البيت، ومأثور الصحابة والتابعين).
ثانياً: الممارسة أو التجربة العملية : وهي مكونة من عصر الخلافة الأولى (40هـ)، والعصر الأموي (132هـ) ، والعصر العباسي (656هـ) ، والدولة العثمانية (1924م).
ثالثاً : الفكر الديني : وهو عبارة عن تفاسير للنص القرآني ، وشروح للحديث
وسيتضح ومن خلال بعض الشواهد والأمثلة أهمية ودور الواقع في أمرين ، الأول : فهم النص. والثاني : ضبط الفتوى وعلاقتها بالزمان والمكان
وللحديث عن الواقع وأهمية قراءته في حل وتفهم كثير من الأمور والأحكام الفقهية ، نجعل البحث بالمطالب الآتية:
المبحث الأول : مفهوم الواقع وأهميته .
المبحث الثاني: الواقع ونظرية تأثير الزمان والمكان في الأحكام الشرعية .
ومما خلص له الباحث ان استحضار الفقيه للواقع في نسقه الزماني والمكاني، سيمنحه أبعاد أعمق في تحقيق الموقف الفقهي، وان نظرية الزمان والمكان وتغيّر الموضوعات ستساعد الفقيه على الخروج في بحثه عن فضاء النص وموضوعاته إلى فضاء الواقع الاجتماعي.
أولاً: النص الديني- وهو عبارة عن: (القرآن الكريم ، والسنة النبوية وسنة أهل البيت، ومأثور الصحابة والتابعين).
ثانياً: الممارسة أو التجربة العملية : وهي مكونة من عصر الخلافة الأولى (40هـ)، والعصر الأموي (132هـ) ، والعصر العباسي (656هـ) ، والدولة العثمانية (1924م).
ثالثاً : الفكر الديني : وهو عبارة عن تفاسير للنص القرآني ، وشروح للحديث
وسيتضح ومن خلال بعض الشواهد والأمثلة أهمية ودور الواقع في أمرين ، الأول : فهم النص. والثاني : ضبط الفتوى وعلاقتها بالزمان والمكان
وللحديث عن الواقع وأهمية قراءته في حل وتفهم كثير من الأمور والأحكام الفقهية ، نجعل البحث بالمطالب الآتية:
المبحث الأول : مفهوم الواقع وأهميته .
المبحث الثاني: الواقع ونظرية تأثير الزمان والمكان في الأحكام الشرعية .
ومما خلص له الباحث ان استحضار الفقيه للواقع في نسقه الزماني والمكاني، سيمنحه أبعاد أعمق في تحقيق الموقف الفقهي، وان نظرية الزمان والمكان وتغيّر الموضوعات ستساعد الفقيه على الخروج في بحثه عن فضاء النص وموضوعاته إلى فضاء الواقع الاجتماعي.
Keywords
الأحكام الشرعية
الواقع وآثاره
فقه الجهاد أنموذجا