Abstract
The study aimed to reveal the level to which the international issues are integrated into the books of Saudi public education social studies and citizenship in the light of the principles of international education, and to know the level of continuity and integration of these issues in the books, to build a range and sequence matrix of international issues through it. The study followed the descriptive and analytical method that used the content analysis card as a tool for study when the tool achieved the necessary validity and reliability characteristics. The data of this study has been processed using the SPSS statistical program according to a set of appropriate methods of descriptive and inferential statistics.
The results of the study have come up with a list consisting of (143) international issues, distributed in (9) fields. The results of the content analysis revealed a sharp, unbalanced, and uneven decrease in the inclusion of international issues in the books of social studies and citizenship curricula, as inclusion was limited to (29) issues, and by a rate of (20%) in all fields of study. A wide disparity emerged between the areas of international issues in the level of sequence in those books, as they ranged between (1.25% - 36.57%), with a total sequence level (30%). There was also a lack of integration between the areas of international issues in these books, with a value (42) according to the Chi-squared test, which is a statistically insignificant value at the significance level of (0.5≥a). Accordingly, a model for the range and sequence matrix of international issues is designed in these books in light of the principles of international education. Depending on the results of the study, appropriate recommendations and suggistions were submitted.
The results of the study have come up with a list consisting of (143) international issues, distributed in (9) fields. The results of the content analysis revealed a sharp, unbalanced, and uneven decrease in the inclusion of international issues in the books of social studies and citizenship curricula, as inclusion was limited to (29) issues, and by a rate of (20%) in all fields of study. A wide disparity emerged between the areas of international issues in the level of sequence in those books, as they ranged between (1.25% - 36.57%), with a total sequence level (30%). There was also a lack of integration between the areas of international issues in these books, with a value (42) according to the Chi-squared test, which is a statistically insignificant value at the significance level of (0.5≥a). Accordingly, a model for the range and sequence matrix of international issues is designed in these books in light of the principles of international education. Depending on the results of the study, appropriate recommendations and suggistions were submitted.
Keywords
Books of Social Studies and Citizenship
Content Analysis
international issues
Principles of International Education
Saudi Public Education.
Abstract
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة تضمين القضايا الدولية في كتب الدراسات الاجتماعية والمواطنة بالتعليم العام السعودي في ضوء مبادئ التربية الدولية, ومعرفة مستوى التتابع والتكامل لتلك القضايا، ومن ثم بناء مصفوفة المدى والتتابع للقضايا الدولية في هذه الكتب. واتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، واستخدمت بطاقة تحليل المحتوى كأداة للدراسة, بعد أن تحقق للأداة خصائص الصدق والثبات اللازمة. وتم معالجة بيانات الدراسة باستخدام البرنامج الإحصائي SPSS)) وفقاً لمجموعة من الأساليب الإحصائية الوصفية والاستدلالية المناسبة.
توصلت الدراسة إلى إعداد قائمة مكونة من (143) قضية دولية، توزعت في (9) مجالات. وكشفت نتائج تحليل المحتوى عن انخفاض شديد وبشكل غير متوازن ومتفاوت في تضمين القضايا الدولية في كتب الدراسات الاجتماعية والمواطنة، إذ اقتصر التضمين على (29) قضية، وبنسبة بلغت (20%) في جميع مجالات الدراسة. وظهر تفاوت شاسع بين مجالات القضايا الدولية في مستوى التتابع في تلك الكُتب، إذ تراوح ما بين (1,25% - 63,57%)، وبمستوى تتابع إجمالي (30%). كما ظهر عدم وجود تكامل بين مجالات القضايا الدولية في تلك الكُتب، إذ بلغت قيمة كاي تربيع (42) وهي قيمة غير دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (a≤0.5). وبناء على ذلك؛ تم تصميم نموذج لمصفوفة المدى والتتابع للقضايا الدولية في تلك الكُتب في ضوء مبادئ التربية الدولية. واعتماداً على نتائج الدراسة؛ قًدمت التوصيات والمقترحات الملائمة.
توصلت الدراسة إلى إعداد قائمة مكونة من (143) قضية دولية، توزعت في (9) مجالات. وكشفت نتائج تحليل المحتوى عن انخفاض شديد وبشكل غير متوازن ومتفاوت في تضمين القضايا الدولية في كتب الدراسات الاجتماعية والمواطنة، إذ اقتصر التضمين على (29) قضية، وبنسبة بلغت (20%) في جميع مجالات الدراسة. وظهر تفاوت شاسع بين مجالات القضايا الدولية في مستوى التتابع في تلك الكُتب، إذ تراوح ما بين (1,25% - 63,57%)، وبمستوى تتابع إجمالي (30%). كما ظهر عدم وجود تكامل بين مجالات القضايا الدولية في تلك الكُتب، إذ بلغت قيمة كاي تربيع (42) وهي قيمة غير دالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (a≤0.5). وبناء على ذلك؛ تم تصميم نموذج لمصفوفة المدى والتتابع للقضايا الدولية في تلك الكُتب في ضوء مبادئ التربية الدولية. واعتماداً على نتائج الدراسة؛ قًدمت التوصيات والمقترحات الملائمة.
Keywords
تحليل المحتوى، القضايا الدولية، مبادئ التربية الدولية، كٌتب الدراسات الاجتماعية والمواطنة، التعليم العام السعودي