Abstract
The most important thing that distinguishes acts of worship from others is that they are actions or omissions by which the servant intends to draw closer to Allah Almighty. Therefore, the prominent feature of acts of worship and their stipulation of the intention of closeness was that if the intention of getting close to the worship was not intended, it would not have been valid, unlike other non-acts of worship such as transactions, rulings and the like, so it is not necessary for them to be valid, even if the intention of proximity is in them (other than acts of worship), which necessitates the perfection of the action and not its validity. Therefore, the intention of proximity is a condition in The validity of worship.
The relationship between man and worship is a spiritual relationship and it is not affected by the influence of public life and does not develop with its development age after age and century after century because it is clear that the worships that have a great role in Islam are a relationship between the slave and his Lord, and it is a spiritual and spiritual relationship that does not change with the change of time or place and is not affected by the influence and development of life, while the relationship of man with nature is a material relationship that is affected by the influence of public life and develops with its development from time to time, and that is why public life in this era is more developed From the public life in the advanced ages, and hence worship in Islam has a spiritual educational role that strengthens the relationship between man and his Creator and must be established in the souls.
The research was organized into five topics, the first dealt with the rulings of taqlid and its evidence, the second dealt with the rulings of purity in both its malignant and hadith aspects, the third dealt with issues in the rulings of prayer, the fourth dealt with the rulings of fasting, and the fifth and last topic dealt with issues in the rulings of Hajj .
In the issues of this chapter, I have dealt with the most important jurisprudential opinions of Shaykh Muhammad Ishaq al-Fayyad, which he was unique in and disagreed with the well-known, as well as the new ones.
The relationship between man and worship is a spiritual relationship and it is not affected by the influence of public life and does not develop with its development age after age and century after century because it is clear that the worships that have a great role in Islam are a relationship between the slave and his Lord, and it is a spiritual and spiritual relationship that does not change with the change of time or place and is not affected by the influence and development of life, while the relationship of man with nature is a material relationship that is affected by the influence of public life and develops with its development from time to time, and that is why public life in this era is more developed From the public life in the advanced ages, and hence worship in Islam has a spiritual educational role that strengthens the relationship between man and his Creator and must be established in the souls.
The research was organized into five topics, the first dealt with the rulings of taqlid and its evidence, the second dealt with the rulings of purity in both its malignant and hadith aspects, the third dealt with issues in the rulings of prayer, the fourth dealt with the rulings of fasting, and the fifth and last topic dealt with issues in the rulings of Hajj .
In the issues of this chapter, I have dealt with the most important jurisprudential opinions of Shaykh Muhammad Ishaq al-Fayyad, which he was unique in and disagreed with the well-known, as well as the new ones.
Keywords
a Jurisprudential and Fundamental Study
Rulings on Worship
Sheikh Muhammad Ishaq Al-Fayyad
Singles
Abstract
إن أهم ما يميز العبادات عن غيرها أنها عبارة عن أفعال أو تروك يقصد العبد بها التقرب الى الله عز وجل. لذا كان السمة البارزة في العبادات واشتراطها بقصد القربة، فلو لم يقصد التقرب بالعمل العبادي لما وقع صحيحاً، خلافاً الى سائر الأعمال غير العبادية من المعاملات والاحكام ونحوها فلا يشترط في صحتها قصد القربة ، وإن كان قصد القربة فيها ( في غير العبادات ) مما يستلزم كمال الفعل لا صحته. وعليه فقصد القربة شرط في صحة العبادة .
ان علاقة الانسان بالعبادات علاقة معنوية روحية وهي لا تتأثر بتأثر الحياة العامة ولا تتطور بتطورها عصراً بعد عصر وقرناً بعد قرن لوضوح أن العبادات التي لها دور كبير في الاسلام علاقة بين العبد وربه وهي علاقة روحية معنوية لا تتغير بتغير الزمان أو المكان ولا تتأثر بتأثر الحياة وتطورها بينما علاقة الانسان بالطبيعة علاقة مادية تتأثر بتأثر الحياة العامة وتتطور بتطورها وقتاً بعد وقت ، ولهذا تكون الحياة العامة في هذا العصر أكثر تطوراً من الحياة العامة في العصور المتقدمة ، ومن هنا تكون للعبادات في الاسلام دور تربوي روحي تقوي علاقة الانسان بخالقه وتوجب ترسيخ هذه العلاقة في النفوس
وقد انتظم البحث في مباحث خمسة، تناولت في الاول احكام التقليد وأدلته، والمبحث الثاني تناولت فيه احكام الطهارة بكلا شقيها الخبثية والحدثية ، واما المبحث الثالث تناولت فيه مسائل في احكام الصلاة ، واما الرابع فاخترت منه مسألة في احكام الصوم ، واما المبحث الخامس والاخير فتناولت فيه مسائل في احكام الحج .
وقد تعرضت في مسائل هذا الفصل لاهم الآراء الفقهية للشيخ محمد اسحاق الفياض، التي انفرد بها وخالف المشهور وكذلك المستحدثة منها.
ان علاقة الانسان بالعبادات علاقة معنوية روحية وهي لا تتأثر بتأثر الحياة العامة ولا تتطور بتطورها عصراً بعد عصر وقرناً بعد قرن لوضوح أن العبادات التي لها دور كبير في الاسلام علاقة بين العبد وربه وهي علاقة روحية معنوية لا تتغير بتغير الزمان أو المكان ولا تتأثر بتأثر الحياة وتطورها بينما علاقة الانسان بالطبيعة علاقة مادية تتأثر بتأثر الحياة العامة وتتطور بتطورها وقتاً بعد وقت ، ولهذا تكون الحياة العامة في هذا العصر أكثر تطوراً من الحياة العامة في العصور المتقدمة ، ومن هنا تكون للعبادات في الاسلام دور تربوي روحي تقوي علاقة الانسان بخالقه وتوجب ترسيخ هذه العلاقة في النفوس
وقد انتظم البحث في مباحث خمسة، تناولت في الاول احكام التقليد وأدلته، والمبحث الثاني تناولت فيه احكام الطهارة بكلا شقيها الخبثية والحدثية ، واما المبحث الثالث تناولت فيه مسائل في احكام الصلاة ، واما الرابع فاخترت منه مسألة في احكام الصوم ، واما المبحث الخامس والاخير فتناولت فيه مسائل في احكام الحج .
وقد تعرضت في مسائل هذا الفصل لاهم الآراء الفقهية للشيخ محمد اسحاق الفياض، التي انفرد بها وخالف المشهور وكذلك المستحدثة منها.
Keywords
أحكام العبادات
الشيخ محمد اسحاق الفياض
دراسة فقهية أصولية
منفردات