Abstract
Abstract:
The problematic of our research is based on the goal and objectives of the philosophical discourse. Therefore، we cannot line up the philosophical discourse in the daily discourse drawer; for their different purposes. The philosopher uses the image of speech and does not mean it It became clear to us that the main purpose of this discourse is to make the other understand the lofty humanistic teachings and principles that it is difficult for the recipient to comprehend; The speaker then resorts to an understandable allusion، and an intense phrase that contains within it meanings that are revealed only to the knower who understands the paths of the philosophers. The images of the other's understanding varied according to the contrast of the image of the composition used.
The problematic of our research is based on the goal and objectives of the philosophical discourse. Therefore، we cannot line up the philosophical discourse in the daily discourse drawer; for their different purposes. The philosopher uses the image of speech and does not mean it It became clear to us that the main purpose of this discourse is to make the other understand the lofty humanistic teachings and principles that it is difficult for the recipient to comprehend; The speaker then resorts to an understandable allusion، and an intense phrase that contains within it meanings that are revealed only to the knower who understands the paths of the philosophers. The images of the other's understanding varied according to the contrast of the image of the composition used.
Keywords
Keywords:dialogical commitment،philosophical discourse،Nietzsche، Zoroaster.
Abstract
المستخلص:
ينماز الخطاب الفلسفيّ من الخطابات الاخرى بمقاصده وطريقة نظمه؛ فهو خطاب رمزي يناغم الفكر بوساطة اللفظ، وقد أنتج معان ضمنية اختفت وراء الظاهر من القول، وكانت هذه المعاني هي المقصودة بالأساس، ويظهر أنّ القصد الأساس من هذا الخطاب الفلسفي هو افهام الآخر القضايا الوجوديّة، التي يصعب على المتلقي الاحاطة بها؛ فيعمد المتكلم إلى التلميح المفهم، والعبارة المكثفة التي تحوي في طياتها معانٍ لا تنكشف إلا للعارف الفاهم لدروب الفلاسفة. وقد تجسد هذا الفعل الخطابي في رواية نيتشه تجسيداً واضحاً بّيناً؛ ممّا جعلها رواية صالحة لأن تكون مساحة تطبيقية لظاهرة الاستلزام الحواريّ. وباستعمال قواعد التخاطب التي وضعها غرايس نستطيع اكتشاف ما تضمنته طيات كلمات الفيلسوف الألماني (نيتشه) الذي وضعها على لسان زارادشت الفيلسوف العارف، وما لم يصرح به وتركه رمزاً للقارئ
ينماز الخطاب الفلسفيّ من الخطابات الاخرى بمقاصده وطريقة نظمه؛ فهو خطاب رمزي يناغم الفكر بوساطة اللفظ، وقد أنتج معان ضمنية اختفت وراء الظاهر من القول، وكانت هذه المعاني هي المقصودة بالأساس، ويظهر أنّ القصد الأساس من هذا الخطاب الفلسفي هو افهام الآخر القضايا الوجوديّة، التي يصعب على المتلقي الاحاطة بها؛ فيعمد المتكلم إلى التلميح المفهم، والعبارة المكثفة التي تحوي في طياتها معانٍ لا تنكشف إلا للعارف الفاهم لدروب الفلاسفة. وقد تجسد هذا الفعل الخطابي في رواية نيتشه تجسيداً واضحاً بّيناً؛ ممّا جعلها رواية صالحة لأن تكون مساحة تطبيقية لظاهرة الاستلزام الحواريّ. وباستعمال قواعد التخاطب التي وضعها غرايس نستطيع اكتشاف ما تضمنته طيات كلمات الفيلسوف الألماني (نيتشه) الذي وضعها على لسان زارادشت الفيلسوف العارف، وما لم يصرح به وتركه رمزاً للقارئ
Keywords
الكلمات المفتاحية: الاستلزام الحواري، الخطاب الفلسفي، نيتشه، زرادشت.