Abstract
The aim of this research is to identify the effectiveness of thinking skills in developing the life skills of the students of the first Academic year, particularly the differences in life skills according to the variable of study specialization (human-scientific). To achieve the research objectives, the life skills scale was constructed on the classification of (WHO). The psychometric properties of the scale were examined. The validity of the scale, which is the final form of (60) items, was valid for measuring the life skills. The scale was then applied to the research sample of (112) students of the first year of the University of Bisha. The SPSS program processed statistical analysis. Results showed that there were statistically significant differences in the life skills of the sample in the pre-posttest measurement at (0.05). Also, there were statistically significant differences in the dimensions of the life skills in the pretest. These results led to the acceptance of alternative hypotheses. The findings were discussed in light of the relevant literature in the field.
Keywords
Bisha University
Effectiveness
First Year
First year Students
life skills
thinking skills
Abstract
هدف البحث إلى التعرف على فاعلية مهارات التفكير في تنمية المهارات الحياتية لدى طلبة السنة الجامعية الأولى، والفروق في المهارات الحياتية، وحسب متغير التخصص الدراسي (إنساني-علمي)، ولتحقيق أهداف البحث تم بناء مقياس المهارات الحياتية بالاعتماد على تصنيف (منظمة الصحة العالمية) وقد تحقق الباحث من الخصائص السيكو مترية للمقياس إذ تم التأكد من صدق المقياس وثباته الذي تكون بصورته النهائية من (60) فقرة صالحة لقياس المهارات الحياتية، ثم طبق المقياس على عينة البحث البالغة (112) طالباً، من طلبة السنة الجامعية الأولى في جامعة بيشة، وبعد تحليل البيانات ومعالجتها إحصائياً توصل البحث إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في المهارات الحياتية لدى أفراد العينة في القياس القبلي والبعدي عند مستوى دلالة (0.05)، إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية في أبعاد المهارات الحياتية لدى أفراد العينة في القياسات القبلية لكل أبعاد المقياس وكانت دالة عند مستوى (0.05)، وأيضا الى وجود فروق دالة عند مستوى (0.05) حسب التخصص(علمي، انساني) وهي لصالح الاختصاصات العلمية، واستنتج الباحث من ذلك قبول الفرضيات البديلة، وناقش هذه النتائج في ضوء الأدب العلمي في مجال التخصص.
Keywords
فاعلية/ مهارات/ التفكير/ تنمية /المهارات الحياتية/ طلبة السنة الجامعية الأولى/ جامعة بيشة