Abstract
This research aims primarily to identify the extent of the impact of the clarity of the marketing vision in its dimensions on the innovative capacity in the Middle Oil Company/Dura Refinery. To achieve this, the descriptive analytical approach was used and a questionnaire was prepared to collect the necessary data, which is a measure of the research. The questionnaire was distributed to a sample that was taken randomly according to the equation (Stephen Thompson) from the research community consisting of a number of technicians and administrators in the Central Oil Company/Dura Refinery, where the sample size was (250). To test the research hypotheses, a set of statistical methods was adopted and reliance was placed on the statistical program (25.SPSS.V). And the (25 Amos) program, this research reached a set of conclusions, the most important of which is: that the variable of clarity of marketing vision in its dimensions has an effective and fundamental impact on the innovative capacity of the Middle Oil Company/Dura Refinery.
Keywords
innovative capacity
Marketing vision clarity
oil industry company
Abstract
يهدف هذا البحث بشكل اساسي إلى التعرف على مقدار تأثير وضوح الرؤية التسويقية بأبعادها في القدرة الابتكارية في شركة نفط الوسط/ مصفى الدورة ، ولغرض تحقيق ذلك تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وتم اعداد استبانة لجمع البيانات اللازمة والتي تعد مقياساً للبحث، ولقد وزعت الاستبانة على عينة تم اخذها بشكل عشوائي وفقاً لمعادلة (Stephen Thompson) من مجتمع البحث المكون من عدد من الفنيين والاداريين في شركة نفط الوسط/ مصفى الدورة ، حيث بلغ حجم العينة (250) ، ولاختبار فرضيات البحث تم اعتماد مجموعة من الأساليب الاحصائية والاعتماد على البرنامج الاحصائي (25.SPSS.V) وبرنامج (25 Amos) ، توصل هذا البحث الى مجموعة من الاستنتاجات اهمها : ان متغير وضوح الرؤية التسويقية بأبعادها له تأثير فاعل وجوهري علي القدرة الابتكارية شركة نفط الوسط/ مصفى الدورة.
Keywords
وضوح الرؤية التسويقية والقدرة الابتكارية ، شركة صناعة النفط