Abstract
The research aims to study the impact of the marketing intelligence system in achieving competitive advantage in the research community and to identify the reality of the application of the marketing intelligence system in it, as the study included two variables representing the independent variable marketing intelligence in its dimensions (customer understanding, market analysis, product intelligence, competitor monitoring) while the dimensions of the dependent variable were the competitive advantage (cost, quality, flexibility, delivery). The research relied on the questionnaire for the purpose of collecting primary data as the research community was represented in Al-Nasik Islamic bank for investment and finance in Baghdad was also selected the intentional research sample consisting of (29) manager in the bank, has been used in the research a set of statistical tools to process data using the program (SPSS V. 26). The study reached a set of conclusions, the most prominent of which was the existence of a positive relationship and a positive impact of the marketing intelligence system in achieving the competitive advantage of Al-Nasik Islamic Bank, and a set of recommendations were made, most notably: The necessity for the bank management to realize the importance of product intelligence by reviewing the services it provides, their quality and pricing methods to suit the needs and desires of customers and what the marketing environment imposes in light of the intense competition.
Keywords
Competitive Advantage
Competitive Strategies
Marketing intelligence
product
Abstract
يهدف البحث الى دراسة تأثير الذكاء التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية في مجتمع البحث والتعرف على واقع تطبيق الذكاء التسويقي فيه ، إذ شملت الدراسة متغيرين يمثل المتغير المستقل الذكاء التسويقي بأبعاده (فهم الزبون، تحليل السوق، استخبارات المنتوج، رصد المنافسين) فيما تمثلت أبعاد المتغير التابع الميزة التنافسية بـ (الكُلفة، الجودة، المرونة، التسليم). وقد اعتمد البحث على الإستبانة لغرض جمع البيانات الأولية إذ تمثل مجتمع البحث في مصرف الناسك الإسلامي للإستثمار والتمويل في محافظة بغداد كما اختيرت عينة البحث القصدية المكونة من (29) مدير في المصرف ، وقد تم استخدام مجموعة من الأدوات الإحصائية لمعالجة البيانات بإستخدام برنامج (SPSS V. 26) .
و توصلت الدراسة الى مجموعة من الإستنتاجات كان من أبرزها وجود علاقة طردية وتأثير ايجابي للذكاء التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية لمصرف الناسك الإسلامي كما تم تقديم مجموعة من التوصيات ومن أبرزها : ضرورة ادراك إدارة المصرف لأهمية استخبارات المنتوج من خلال إعادة النظر بالخدمات التي تقدمها وجودتها وطرق تسعيرها لتتناسب مع احتياجات ورغبات الزبائن وما تفرضه البيئة التسويقية في ظل المنافسة الشديدة.
و توصلت الدراسة الى مجموعة من الإستنتاجات كان من أبرزها وجود علاقة طردية وتأثير ايجابي للذكاء التسويقي في تحقيق الميزة التنافسية لمصرف الناسك الإسلامي كما تم تقديم مجموعة من التوصيات ومن أبرزها : ضرورة ادراك إدارة المصرف لأهمية استخبارات المنتوج من خلال إعادة النظر بالخدمات التي تقدمها وجودتها وطرق تسعيرها لتتناسب مع احتياجات ورغبات الزبائن وما تفرضه البيئة التسويقية في ظل المنافسة الشديدة.
Keywords
الذكاء التسويقي، الميزة التنافسية، الإستراتيجيات التنافسية، المنتوج